3 Kastelen tocht

Op zaterdag 24 december 2016 waren we aangekomen in Füssen Duitsland voor een weekje vakantie. Na het dorpje verkend te hebben, een rustig avondje en een goede nachtrust besloten we op zondag 25 december, 1e kerstdag een tocht te gaan doen naar de kastelen Hohes Schloss Füssen, Schloss Hohenschwangau en Schloss Neuschwanstein.

We vertrokken rond 08:15 uur vanuit ons appartement richting het centrum van de stad. We liepen door het centrum naar de brug over de rivier. Deze staken we over en aan het eind sloegen we rechtsaf richting de wandelpaden. Bij een klein kapelletje aan de overkant van de weg liepen we linksaf de berg op. Hier ging het al meteen lekker omhoog. We kwamen langs meerdere kapelletjes, kerkjes en monumenten en na ongeveer 1,7 kilometer daalden we af richting de Schwansee. Hier liepen we omheen en aan het eind van het meer sloegen we rechtsaf richting Schloss Hohenschwangau. Na ongeveer 5,7 kilometer na ons vertrek bereikten we het kasteel en bleven even staan om wat foto's te nemen.

Hierna liepen we via de asfaltweg naar beneden richting Schloss Neuschwanstein. Na een korte afdaling en een pittige klim bereikten we na 8 kilometer het kasteel. Na wat foto's genomen te hebben wilden we langs het kasteel naar de Mariënbrücke lopen om daarvandaan nog wat mooie foto's te kunnen nemen. Dit pad was echter afgesloten maar toch klommen we langs het hek en liepen we naar de Mariënbrücke. Na 700 meter kwamen we bij de brug aan, namen wat foto's en daalden we weer af via een opgevuld pad naar Schloss Hohenschwangau. We zakten hier regelmatig in de drek met onze schoenen wat het wandelen niet makkelijker maakte. Eenmaal terug in het dorpje bij het kasteel besloten we links langs de oever van de Alpsee verder te wandelen.

Dit pad langs het meer volgden we zo'n 3 kilometer waarna we naar links liepen bergop en een klein stukje verder rechtsaf het asfaltpad verder omhoog langs het meer. Na ongeveer 15 kilometer zagen we een pad linksaf met op de grond een bordje richting Füssen. Omdat we niet hetzelfde pad terug wilden wandelen besloten we linksaf te slaan richting Füssen. Hier ging het meteen enorm steil omhoog en na een pittige klim van ruim 2,5 kilometer kwamen we erachter dat het pad ineens volledig ophield. We moesten dus hetzelfde stuk weer terug en kwamen weer op het asfaltpad uit terug richting Schloss Hohenschwangau.

Een klein stukje voor het kasteel sloegen we linksaf een pad in richting Füssen en weer een klein stukje verder weer linksaf. Hier ging het vrij vlak verder terug richting het dorpje. Na een kort, pittig klimmetje kwamen weer uit bij een geel kerkje waar op de de heenweg ook langs waren gekomen.

In plaats van dezelfde weg terug te lopen, sloegen we nu rechtsaf een langere weg terug richting Füssen in. Dit liep in het begin vrij gestaag naar beneden. Na een stukje veranderde het pad en werd het smal en steil naar beneden. Na een kleine 25 kilometer na ons vertrek kwamen we bij de doorgaande weg uit aan de rand van Füssen. In plaats van hierlangs terug te lopen, besloten we via een smal pad, de panoramaweg, verder te gaan. We kwamen weer uit bij het kapelletje waar begonnen waren en liepen hiervandaan weer terug naar ons appartement.

Na ruim 26,5 kilometer en bijna 8 uur later waren we weer terug. Erg moe en met pijnlijke spieren konden we beginnen aan het bereiden van ons verdiende kerstdiner.

Het was een mooie tocht met vele mooie vergezichten, sprookjesachtige kastelen, mooie meren en helaas ook een flink stuk verkeerd gelopen. Zonder dat stuk is de tocht echter zeker de moeite waard.