Bellano

Op 18 september vertrokken we naar het plaatsje Bellano om daar een mooie wandeling te gaan doen van 17 km die we op Wikiloc gevonden hadden. De wandeling zou van ongeveer 250 m hoogte naar ruim 1750 m hoogte gaan en dan weer langs een andere kant terug naar beneden. Omdat we deze wandeling ook wilden combineren met de kleine kloof in Bellano namen we deze keer Izzy, onze hond niet mee.

We parkeerden onze auto in Bellano op een parkeerplaats bij Parrocchi di Bellano, een mooie grote kerk in het centrum en langs de kerk wandelden we via trappen omhoog. Na een paar honderd meter sloegen we linksaf de Via Novareno in en na wat geslinger door het dorpje wandelden we na ongeveer 1,5 km weer het dorp uit de berg op. In het begin ging het nog redelijk gestaag omhoog maar al snel werd het vrij steil en moesten we enorm veel traptreden op om verder omhoog te komen. Met groot regelmaat hadden we prachtig zicht op het Comomeer.

Na zo'n 2,5 km kwamen we bij een gehuchtje waar we rechtsaf sloegen verder de berg op. Hier wandelden we weer verder over de trappen afgewisseld door smalle steile paden door de bossen. We hadden een heerlijk warm zonnetje erbij deze dag. Ongeveer 4 km na ons vertrek kwamen we aan bij een klein gehuchtje waarna we weer verder klommen richting de top. Weer ruim 1,5 km verder bereikten we een gehucht waar we schitterend zicht hadden op het Comomeer en zelfs het meer van Lugano. Na even gerust te hebben, besloten we niet verder naar de top te gaan maar weer af te dalen naar Bellano. We waren inmiddels al bijna 4 uur onderweg en hadden pas 5,5 km afgelegd. Het steile klimmen over de vele trappetjes brak ons aardig op.

In plaats van linksaf te slaan verder de berg op, daalden wij linksaf terug richting Bellano. Hier daalden we vrij geleidelijk weer af en kwamen we langs meerdere kleine dorpjes waarbij we veelal schitterend uitzicht hadden op het Comomeer. Een paar keer kwamen we over de doorgaande weg en namen we een smal, steil dalend paadje verder naar beneden. Na ruim 16 km kwamen we weer terug bij onze auto. We deden onze rugtassen in de auto en liepen terug omhoog richting de kloof. Na een korte pauze met een drankje liepen we de kloof in. Ondanks dat het maar een zeer kleine kloof was, was het zeker de moeite waard om te doen en genoten we van de diepe kloof met de meerdere watervallen.

Na ruim 17 km en 7 uur zat deze tocht erop en waren we weer een ervaring rijker. Het was een heerlijke en ook zeer pittige tocht met prachtige uitzichten, mooie natuur en een imponerende kloof.