Kaiser Franz Josef Höhe

Op zondag 28 mei besloten we naar de Kaiser Franz Josef Höhe te rijden waar we schitterend uitzicht hadden op de hoogste berg van Oostenrijk de Grossglockner ( 3798m hoog ). We vertrokken tegen 9 uur vanaf ons huisje met de auto en tegen 9:45 uur vertrokken we vanaf de parkeerplaats bij de Kaiser Franz Josef Höhe. De zon scheen al volop en er was geen wolkje aan de lucht. Bij het uitzichtpunt hadden we zo prachtig zicht op de Grossglockner en na wat foto's wandelden we via steile trappen naar beneden naar de Pasterze, de gletsjer. Het pad was vrij steil en veelal met rotsblokken bezaaid wat het lopen erg lastig maakte. Na bijna een kilometer kwamen we bij een kruising waar we de richting van het Glocknerhaus volgden. Ook hier bleef het pad lastig te bewandelen. Wel hadden we schitterende uitzichten over de hoge bergtoppen om ons heen.

Na bijna 2 kilometer bereikten we de Sandersee waar we links langs liepen verder richting het Glocknerhaus. Ineens zagen we een paar gemzen lopen op een rotspunt en geprobeerd deze op de foto te krijgen maar ze liepen te ver weg om zuiver te krijgen. We wandelden verder en aan het eind van de Sandersee kwamen we bij een bruggetje met een waterval. Hier wandelden we overheen en sloegen we rechtsaf.

Een klein stukje verder besloten we even te rusten en wat te eten alvorens we verder afdaalden richting naar de Margaritzenstausee. Na een pittig steile afdaling bereikten we na bijna 4 km de stausee waar we omheen liepen verder richting het Glocknerhaus. We hadden schitterend zicht op de imponerend hoge bergen en doordat het volledig helder was, konden we schitterende foto's nemen. Aan het eind van de stausee liepen we over 2 dammen waarna we linksaf verder liepen.

Doordat het enorm warm was en we onze hond bij hadden, besloten we niet verder naar het Glocknerhaus te wandelen maar sloegen we linksaf richting een bruggetje waar we een smal en steil slingerend pad volgden terug richting de Kaiser Franz Josef Höhe, Ook hier hadden we weer schitterend uitzicht op de bergen en de stausee. Onderweg spotten we een paar murmeltiere en nadat we via een steil stukje door de sneeuw een parkeerplaats bereikten, wandelden we via een trap terug richting de auto. We liepen links langs de weg verder en kwamen langs een stukje waar zeker 6 murmeltiere liepen. Na een aantal foto's te hebben genomen, wandelden we weer verder en kwamen we langs de rotspunt waar we een paar uur eerder de 2 gemzen gezien hadden. Ik besloot even te blijven staan om eens goed te kijken of ik ze ergens kon ontdekken. Doordat er geen mens aan dit stuk stond te kijken, ging ik er van uit dat er niks liep of stond. Toch zag ik ineens iets in de verte wat op dieren leek. Ik zoemde flink in met mijn camera en zag een groep van zo'n tien gemzen liggen op een rotspunt. Na flink wat foto's te hebben genomen van de gemzen, wandelden we weer terug naar het begin.

Na ruim 8 km en dik 4,5 uur waren we weer terug bij de auto. Na een paar drankjes en wat rust, reden we weer terug richting ons huisje.

Het was een onvergetelijke dag met schitterend weer, schitterend uitzicht en een heerlijke uitdagende wandeling. Een absolute must als je hier in de omgeving bent en het is stralend weer.