Kobarid - Slap Kojak - Kobarid

Op dinsdag 5 juni gingen we met zijn tweeën aan de wandel aangezien we onze hond inmiddels al 4 dagen mee hadden genomen en ze was zichtbaar vermoeid. We reden naar Kobarid een plaatsje nog geen 10 kilometer verderop. Het zonnetje scheen al flink en het werd ook al goed warm. We parkeerden de auto net buiten het centrum en begonnen daarvandaan onze wandeling. We besloten de Ruta Historica te gaan doen, langs diverse monumenten, de Soca rivier en de waterval Slap Kojak.

We liepen door het centrum en al snel sloegen we linksaf richting Kostnica s Cerkvijo Sv. Antona een kerk met vele trappen en monumenten voor de 1e wereldoorlog. Na 1 kilometer kwamen we hier aan en na rond te hebben gekeken en genoten van het mooie uitzicht over Kobarid en de Socavallei, liepen we weer door.

Ruim 2 kilometer na ons vertrek, kwamen we bij een kruising en sloegen linksaf richting een uitzichtpunt. Hier ging het al meteen flink steil omhoog en na een pittige klim van 400 meter kwamen we bij het uitzichtpunt. Hier hadden we mooi zicht op de hoge bergtoppen waaronder de KRN van 2244 meter hoog.

Aangezien we hier niet verder konden met onze route, liepen we weer terug naar de kruising en vervolgden daar onze oorspronkelijke route. Het smalle pad liep grotendeels door de bossen met af en toe open stukken waarbij we mooi zicht hadden op de bergen.

Ruim 4,5 kilometer na ons vertrek kwamen we bij een oude ruïne uit en na wat foto's en weer mooi uitzicht wandelden we verder. Een klein stuk verder moesten we via een hele steile en mooie stenen trap afdalen richting de doorgaande weg. Hier staken we schuin links over en na meerdere trappetjes kwamen we bij een hangbrug over de Soca rivier uit. Deze staken we over en sloegen linksaf richting de Slap Kojak. Na bijna 7 kilometer kwamen we aan bij de waterval Slap Kojak, die we via een mooie kloof bereikten. Na wat mooie foto's liepen we weer terug en vervolgden we onze weg links van de Soca rivier.

Hier liep de weg vrij vlak met regelmatig mooi zicht op de rivier. Na bijna 9 kilometer kwamen we bij de Napoleon Bridge aan waarbij we prachtige kloven in de rivier zagen. Hiervandaan wandelden we weer terug naar het centrum van Kobarid en de auto. Na ruim 10 kilometer en 4,5 uur later waren we weer terug.

Een prachtige tocht om te lopen met schitterende natuur. Een absolute aanrader weer.