Oberstdorf-Breitachklamm-Oberstdorf

Op vrijdag 29 december 2017 besloten we nog een keer naar de Breitachklamm te gaan. Vorig jaar waren we daar geweest en het was enorm imponerend. Toen lag er geen sneeuw alleen veel ijs en nu met de verse 30 cm sneeuw leek het ons nog mooier. We namen onze hond Izzy deze keer niet mee omdat ze de laatste 2 keer al wat moeite had met de met grind bestrooide wandelpaden.

Rond 9 uur vertrokken we weer vanuit ons appartement en wandelden naar de brug. Hier sloegen we wederom linksaf en aan het eind van de brug meteen rechtsaf. We volgden deze weg ongeveer 1 kilometer en sloegen toen rechtsaf in de richting van de rotonde met de grote sneeuwpop. Hier aangekomen staken we de weg over en vervolgden we onze weg lichtjes omhoog. We hadden een heerlijk opkomend zonnetje wat de dikke pakken sneeuw en de besneeuwde bomen nog mooier maakte. Ook hadden we hierdoor nog mooier zicht op het besneeuwde Oberstdorf.

Na zo'n 3,5 kilometer sloegen we rechtsaf richting hotel Oberstdorf en liepen we rechts langs het hotel verder richting de Breitachklamm. Hier gingen we al meteen de besneeuwde wandelpaden op wat het wandelen iets zwaarder maakte maar wel ook heel mooi. We daalden ruim een kilometer lang af door een schitterende kloof langs een smal watertje dat er door de sneeuw prachtig uitzag. Na die kilometer kwamen we bij een brede rivier die we via een brug overstaken.

Aan de andere kant van de brug liepen we linksaf verder richting de Breitachklamm. Ook hier was het weer schitterend door de dikke sneeuw en het zonnetje. We bleven het smalle, geprepareerde wandelpad volgen tot we ruim 7 kilometer na ons vertrek aankwamen bij de Breitachklamm. Na een korte sanitaire stop kochten we de kaartjes en liepen we de klamm in. Het zag er al meteen schitterend uit door de sneeuw en gestaag liepen we door.

Eenmaal dieper in de klamm wisten we vaak niet waar we moesten kijken zo imponerend en prachtig zag het eruit. We liepen onder meters hoge ijspegels door en langs dikke pakken sneeuw en de klamm was nog veel mooier zo dan het jaar ervoor. Op vele plekken stopten we even om te genieten van het zicht en natuurlijk vele foto's te maken. Helaas bleek ik bij thuiskomst redelijk wat vage foto's te hebben, waarschijnlijk doordat ik mijn handschoenen aan had.

Na ruim 2 kilometer in de klamm, kwamen we bij een punt waar we omhoog konden verder de klamm in of rechtdoor en daarlangs naar een ander eind van de klamm wandelen. Aangezien we vorig jaar omhoog gegaan waren, besloten we deze keer rechtdoor te wandelen. Ook dat stuk bleek schitterend te zijn en we genoten ook hier weer van prachtige uitzichten door de klamm. Na ongeveer 10 kilometer na ons vertrek, wandelden we de klamm weer uit. Hier konden we uit meerdere mogelijkheden kiezen om weer terug te gaan richting het begin van de klamm en Oberstdorf. Wij kozen voor de optie om naar het Waldhaus te wandelen om daar wat te eten en drinken en dan weer terug te wandelen.

Via een bruggetje verlieten we de klamm en liepen we meteen een dik besneeuwd smal wandelpad op. Hier hadden ze het pad niet geprepareerd waardoor het wandelen erg zwaar werd. We liepen langs het riviertje en hadden schitterend zicht op de prachtige besneeuwde bomen en omgeving. We liepen alleen wel steeds verder van Oberstdorf af en na bijna 2 kilometer door de sneeuw ploeteren zagen we ineens een bordje met Welkom in Oostenrijk . Ik wist wel dat we vlak bij de grens waren maar had niet gedacht ook Oostenrijk in te wandelen. Eindelijk na ruim 2,5 kilometer ploeteren door de dikke sneeuw kwamen we aan bij Gasthaus Waldhaus dat diep in het bos lag langs de rivier. Hier besloten we wat te eten en te drinken om daarna naar de Bundesstrasse te wandelen en daarlangs terug naar Oberstdorf.

Na een stop van zo'n 40 minuten met een lekkere lunch en witbiertje gingen we weer op pad. We liepen een klein stukje door en sloegen daar linksaf een bruggetje over richting de Bundesstrasse. Na een pittige klim van zo'n 700 meter door de sneeuw bereikten we de Bundesstrasse en sloegen we linksaf richting Oberstdorf. We liepen hier langs de doorgaande weg waar vele auto's ons passeerden. Doordat we helemaal aan de kant moesten lopen door platgereden sneeuw en er geen stoep was, was het niet helemaal ongevaarlijk.

We volgden deze doorgaande weg ruim 2,5 kilometer toen we ineens uitkwamen bij een andere ingang van de Breitachklamm. We besloten hierlangs terug de klamm in te gaan om daarvandaan weer terug te wandelen naar ons appartement. Via een smal en steil pad daalden we weer af richting de klamm en na ongeveer 600 meter liepen we de klamm weer in. We wandelden dezelfde weg terug door de klamm waarlangs we enkele uren eerder heen gewandeld waren en zo'n 18,5 kilometer na ons vertrek wandelden we voor de 2e keer deze dag de klamm uit.

We liepen hier dezelfde weg weer terug richting Oberstdorf tot we de brug over de brede rivier weer overstaken. Hier konden we weer dezelfde weg terug wandelen maar wij besloten richting het gehuchtje Kornau te gaan om daarvandaan weer naar Oberstdorf te wandelen. Hier ging het weer even redelijk pittig omhoog en ruim 21,5 kilometer na ons vertrek wandelden we Kornau binnen. Hier volgden we de bordjes terug richting Oberstdorf en nadat we een smal en steil pad naar beneden hadden genomen, wandelden we ruim 24 kilometer na ons vertrek Oberstdorf weer binnen.

Hier wandelden we door het centrum terug naar ons appartement en na bijna 27,5 kilometer en bijna 8 uur waren we weer terug in ons appartement. Het was een waanzinnig mooie tocht met heel veel imponerende indrukken. Door de afstand en de vele kilometers door de sneeuw ploeteren was het ook een pittige tocht geworden. Wel een absolute aanrader om eens te doen en een schitterende afsluiter van een hele mooie week in Oberstdorf.