Oberstdorf-Hochleite-Oberstdorf

Op maandag 1e kerstdag 2017 vertrokken we voor onze 2e tocht in de buurt van Oberstdorf. We besloten een uurtje later te vertrekken dan gisteren om zodoende volop te kunnen genieten van het zonnetje. Het was weer volledig onbewolkt, zonnig en koud.

Om 10 uur vertrokken we vanuit ons appartement de weg naar beneden, bij de brug linksaf en aan het eind van de straat weer linksaf.

Na 1 kilometer liepen we Oberstdorf binnen en bij de kleine rotonde sloegen we linksaf richting de langlaufpiste. Hier aangekomen liepen we links langs de langlaufpiste het wandelpad op. Na 2 kilometer sloegen we linksaf langs de doorgaande weg verder en een kleine 400 meter verder weer rechtsaf richting de bossen. Na 3 kilometer kwamen we bij een bruggetje uit die we overstaken en daarna linksaf gingen bergop richting de Freibergersee. We volgden dit redelijk steile pad omhoog om na een ruime kilometer aan te komen bij de Freibergersee. We wandelden rechts langs het meer richting de skivliegschans. We hadden hier schitterend zicht op de hoge besneeuwde bergtoppen en liepen veelal heerlijk in het zonnetje. Na ruim 6 kilometer kwamen we aan bij de skivliegschans en na wat foto's vervolgden we onze weg rechtsaf richting Schwanz, een kleine gemeenschap. Hier sloegen we 8 kilometer na ons vertrek rechtsaf het besneeuwde wandelpad op richting Gasthof Hochleite.

Hier ging het al meteen vrij steil omhoog met vaak prachtig zicht op de hoge bergen. Het zonnetje scheen inmiddels heerlijk en voelde goed warm aan. Na een pittige klim van ruim 1,5 kilometer kwamen we aan bij Gasthof Hochleite op 1200 meter hoogte en besloten we wat te drinken en eten. Heerlijk in het zonnetje op het terras genoten we van een lekker drankje en hapje en het schitterend uitzicht over vele bergtoppen van ruim 2600 meter hoog.

Na een halfuurtje op het terras besloten we weer verder te gaan en liepen we rechtsaf langs het Gasthof het Naturerlebnispfad op. Na een kort stukje vlak, heerlijk in het warme zonnetje, ging al vrij snel weer redelijk pittig omhoog. We bleven schitteren zicht hebben op de bergen en de enorme pakken sneeuw op de berg. Na ruim 11,5 kilometer kwamen we bij een uitzichtpunt waar we prachtig zicht hadden op Oberstdorf. Na een paar foto's wandelden we weer verder omhoog richting de skipistes. Na ruim 12,5 kilometer kwamen we aan op ruim 1400 meter hoogte bij de Söllereckbahn en Berggasthof Schönblick.

Hier vervolgden we onze weg langs de skipistes over de winterwandelweg naar beneden richting het plaatsje Kornau. Na zo'n 16 kilometer kwamen we aan de voet van de skipistes en na een korte plaspauze vervolgden we onze weg over de asfaltweg verder richting Kornau. We staken de doorgaande weg over en liepen een steil en vrij glad paadje op. Na zo'n 500 meter na de skipistes liepen we Kornau binnen en een paar honderd meter verder sloegen we rechtsaf richting Oberstdorf. Na ruim 17,5 kilometer kwamen we bij de doorgaande weg waar we linksaf sloegen over het asfaltpad. Dit volgende we een paar honderd meter waarna we de doorgaande weg overstaken en via een smal pad verder daalden richting Oberstdorf. Al snel ging het smalle pad over in een asfaltweg en ruim 18,5 kilometer na ons vertrek hadden we weer volledig zicht op Oberstdorf. Na een paar foto's van het uitzicht op Oberstdorf daalden we het laatste stukje af via een enorm steil en ook erg glad smal pad en staken de doorgaande weg over. Hier liepen we een stukje langs de langlaufpiste om vervolgens 19,5 kilometer na ons vertrek Oberstdorf weer binnen te wandelen.

Hier liepen we door de stad richting het centrum en na een paar kilometer door Oberstdorf sloegen we weer linksaf terug richting ons appartement. Ruim 22 kilometer na ons vertrek en na ruim 6,5 uur wandelen waren we weer terug. Het was, mede door de besneeuwde en vaak gladde paden, best een pittige tocht geworden maar wel meer dan de moeite waard. Vaak kunnen genieten van schitterende uitzichten en vergezichten.