Oberstdorf-Seealpe-Oberstdorf

Op zondag 24 december 2017 begonnen we aan onze eerste flinke wandeling rond Oberstdorf. Het was ongeveer -5 graden en volledig helder toen we vertrokken. We vertrokken vanuit ons appartement aan de Plattenbichlstrasse en sloegen rechtsaf naar beneden. We staken linksaf de brug over en aan het eind van de weg weer linksaf richting het centrum van Oberstdorf. Bij de volgende brug staken we linksaf de straat over om na een klein stukje linksaf het wandelpad richting de Seealpe op te gaan. We wandelden langs de skischansen waar eind deze week de eerste wedstrijd van de Vierschanzentoernee zou plaatsvinden.

We liepen links langs de schansen en na een klein stukje kwamen we bij een mooie waterval uit. Het wandelpad was daar afgesloten voor de winter waardoor we linksaf de asfaltweg verder omhoog moesten volgen. Na ruim 2 kilometer kwamen we bij een kruising waar we rechtsaf een besneeuwd wandelpad opliepen en de asfaltweg verlieten. Hier ging het redelijk steil omhoog over het geprepareerde wandelpad. Doordat de sneeuw plat gemaakt was, ging het wandelen vrij makkelijk. Regelmatig hadden we mooi zicht over Oberstdorf en de hoge besneeuwde bergtoppen.

Na bijna 3,5 kilometer kwamen we bij een uitzichtpunt waar we konden genieten van een prachtig weids uitzicht over het besneeuwde Oberstdorf. Na een paar foto's te hebben genomen, wandelden we weer verder richting de Seealpe. Regelmatig kwamen aan onze linkerkant skiërs voorbij en over het pad kwamen soms mensen op kleine sleetjes naar beneden geracet. Het pad waar we liepen bleek dan ook een natuurlijke rodelbaan te zijn Vanaf de Seealpe tot aan Oberstdorf.

Na ruim 5 kilometer bereikten we het kleine meertje de Seealpe en na wat foto's en een rondje om het meer te hebben gelopen kwamen we bij de skischool en de skipistes uit. Het meertje was ondanks de vorst niet dichtgevroren en op vele plekken kwam het water borrelend omhoog. Het leek alsof het meertje een warmwaterbron was.

Na wat foto's bij de skipistes wandelden we weer dezelfde weg terug aangezien we niet verder omhoog konden. Doordat de sneeuw flink bevroren was, was de afdaling regelmatig flink glad om te wandelen waardoor het vrij voorzichtig naar beneden gaan was. We daalden gestaag af terug richting Oberstdorf en na ruim 8,5 kilometer besloten we rechtsaf een smal steil pad in te lopen richting Cafe Breitenberg om daar op het terras wat te gaan drinken. Na een halfuurtje op het terras te hebben genoten van de zon, het mooie uitzicht en een lekker koud drankje, wandelden we via het asfaltpad weer verder terug naar beneden.

Bij de schansen aangekomen vervolgden we niet dezelfde weg terug maar liepen we linksaf langs de schansen om vervolgens rechtsaf richting het centrum van Oberstdorf te gaan. Een klein stukje verder kwamen we bij het centrum aan en bij een Italiaans restaurant besloten we op het terras in het zonnetje te lunchen. Na een heerlijke lunch liepen we door het centrum van Oberstdorf weer terug richting ons appartement.

Na een kleine 13 kilometer en zo'n 4 uur en 3 kwartier, inclusief 2 keer terras, waren we weer terug bij ons appartement. We hadden er een heerlijke eerste wandeling opzitten met schitterende uitzichten over het dal en de bergen en in een heerlijk warm zonnetje.