Plitvička Jezera

Op maandag 11 juni 2018 besloten we naar de Plitvicka Jezera, vele meren en watervallen in Kroatië te rijden. Maandag heen rijden en naar ons overnacht appartementje, uit eten en dan op dinsdag 12 juni 2018 heel vroeg naar de meren. We kwamen rond half 2 aan in Irinovac waar we ene appartementje geboekt hadden en na wat boodschappen en even lekker op het balkon te hebben gezeten, gingen we naar een restaurantje iets verderop in de straat om wat te eten.

Na een goede nachtrust reden we even na half 7 richting de meren en even na 7 uur begonnen we met onze wandeling. We wandelden via de aangegeven paden vanaf de 2e parkeerplaats richting de meren en na ruim 1 kilometer kwamen we bij het grootste meer aan. Na even rond te hebben gekeken, wandelden we aan de rechterkant van het meer richting de overige meren en de 1e parkeerplaats. Al snel zagen we aan de andere kant enkele mooie watervallen en na wat foto's vervolgden we onze weg verder. Het smalle pad langs het grote meer was erg rustig en gestaag liepen we verder.

Ruim 3,5 kilometer na ons vertrek kwamen we bij de eerste grote partij met watervallen uit en liepen we door naar het 2e meer. Na even gekeerd te zijn vervolgden we onze weg weer naar de Grote Watervallen. We wandelden via houten vlonders naar de watervallen en inmiddels begon het al goed druk en warm te worden. Na meerdere kleine watervallen en schitterende waterpartijen kwamen we bij de Grote Watervallen aan. Na wat foto's en genoten te hebben van de mooie waterval, liepen we een stukje terug over de vlonders om al snel weer omhoog te gaan. Bovenaan sloegen we rechtsaf om af en toe te genieten van de mooie uitzichten over de vele watervallen.

Na een stuk boven de meren te hebben gelopen, daalden we af naar een bruggetje en staken we het water over. Een klein stukje verder namen we bij een restaurantje even een pauze met koffie en daarna liepen we aan de andere kant van het grote meer weer verder. Hier liepen we via een smal pad met schitterend zicht op het meer tot we bij de volgende waterval uitkwamen. Na wat foto's hier, klommen we eerst een stukje verder omhoog om daarna af te dalen naar een stuk met vele mooie watervallen.

Hierna klommen we weer terug omhoog en na een stuk kwamen we bij een heel mooi uitzichtpunt uit op mooie grote watervallen. Na weer wat foto's besloten we niet verder omhoog te gaan maar terug naar beneden en langs deze watervallen verder te gaan. Weer moesten we over vlonders heen en onze hond had daar, mede door de enorme drukte, veel moeite mee.

Na de vlonders kwamen we uit bij de boten waarmee we naar de andere kant van het meer voeren om daarvandaan weer terug te wandelen richting de auto.

Ruim 17 kilometer na ons vertrek en een schitterende ervaring rijker waren we weer terug bij de auto. De schitterende natuur, prachtige meren en bijzonder mooie watervallen waren de rit van 350 kilometer en bijna 5 uur meer dan waard. Een absolute must om naar toe te gaan als je in de buurt bent.