Stuetta

Op woensdag 13 september vertrokken we, na een dagje Porlezza aan het Meer van Lugano, naar het plaatsje Stuetta op ruim 1900 meter hoogte. De weg naar het plaatsje liep via een hele smalle en steile bergpas met vele haarspeldbochten. Eenmaal aangekomen bij het plaatsje parkeerden we de auto een stukje verder op een kleine parkeerplaats langs het stuwmeer Montespluga.

We wandelden langs een slagboom een breed pad op omhoog richting de Zwitserse grens. Het brede pad slingerde gestaag omhoog waarbij we vaak prachtig zicht hadden op de besneeuwde bergtoppen in de omgeving. We passeerden enkele paarden en koeien en zagen ook enkele murmeltieren op de rotsen zitten.

Na ongeveer 2 km werd het pad smal en een stuk steiler omhoog waarbij we met regelmaat over rotsblokken moesten klauteren en waarbij we houvast hadden aan dikke staaldraden die aan de bergen gemaakt waren. Op een gegeven moment zagen we een oudere man met een ezel lopen, beide volgepakt met boomstammen. We bleven even wachten tot zij verderop waren voor we onze weg omhoog weer vervolgden.

Na ruim 4 km kwamen we aan bij Rifugio Bertacchi aan het kleine Lago Emet. Ook hier hadden we weer mooi zicht op de schitterende besneeuwde rotspunten van de hoge bergen. We wandelden langs het meertje en vervolgden onze weg steil en smal omhoog verder richting de Zwitserse grens.

Een kleine kilometer verder kwamen we aan op de grens op zo'n 2350 m hoogte. Na een korte pauze en na even te genieten van de schitterende bergen en uitzichten, besloten we weer terug te gaan richting de auto. Het begon dicht te trekken en harder te waaien waardoor het flink afkoelde op die hoogte.

Door af en toe flinke pakken sneeuw wandelden we weer terug via dezelfde weg naar de auto. Een kleine 4 uur na ons vertrek en na zo'n 10 km afgelegd te hebben, waren we weer terug en hadden we er onze 2e mooi tocht van de vakantie gedaan.

Het is zeker aan te raden om in de omgeving van Stuetta te gaan wandelen, met de vele mooie uitzichten, uitdagende paden en prachtige bergen.