Tolminska Korita + Smast

Voor onze eerste, korte wandeling in Slovenië reden op zondag 3 juni naar Park Tolmin Gorges nabij de plaatsjes Tolmin en Zaltolmin een kleine 15 kilometer vanaf ons appartement. We kwamen als één van de eersten aan bij het Park en kochten de kaartjes bij de ingang. Hier wandelden we via het aangegeven pad naar beneden naar de rivier met de meerdere mooie watervallen, kloven, grotten en riviertjes. Via meerdere bruggetjes en smalle paden keken we onze ogen uit in de mooie kloof met het prachtige helder blauwe water. Meerdere keren moesten we terug om een ander mooi punt te bereiken en na alles gezien te hebben wandelden we weer via de weg terug naar de ingang. Een kleine 2,5 kilometer en ruim een uur verder waren we een mooie, imponerende ervaring rijker. Zeker de moeite waard om eens te gaan bezoeken.

Aangezien het maar een korte wandeling was, besloten we 's avonds nog een leuk tochtje te doen rond ons gehuchtje Smast en de Soca rivier.

We liepen vanaf ons appartement een klein stukje naar beneden alvorens we linksaf sloegen langs de huizen een smal pad in. We liepen hier langs de geitjes verder om daarna via de weg verder te wandelen. Hiervandaan liepen we richting het kerkje met begraafplaats Cerkev Sv. Lovrenc dat op een heuveltje ligt. Na een kleine 1,5 kilometer kwamen we bij het kerkje aan en na even rond te hebben gekeken, liepen we weer terug langs dezelfde weg. Na iets meer dan 3 kilometer na ons vertrek, sloegen we linksaf richting de rivier en daar aangekomen even genoten van de mooie rivier en het uitzicht.

Hierna liepen we een stukje langs de doorgaande weg alvorens we rechtsaf een pad insloegen terug richting ons appartement.

Ruim een uur en ruim 5 kilometer later waren we weer terug en het was een mooie wandeling om onze eerste dag in Slovenië af te sluiten.