Forstee Velden am Wörthersee

Op vrijdag 15 juni 2018, onze laatste dag van deze vakantie, vertrokken we rond 8 uur voor een laatste wandeling in Oostenrijk. We reden naar Velden am Wörthersee en parkeerden onze auto in een parkeergarage in het centrum van het stadje. Hier vandaan liepen we richting de oever van de Wörthersee en na wat foto's liepen we linksaf terug richting het centrum. Bij de hoofdstraat aangekomen, sloegen we rechtsaf het stadje uit. Na een paar honderd meter kwamen we bij wandelbordjes en besloten we de Forstsee Runde te gaan volgen.

Een kleine kilometer na ons vertrek sloegen we linksaf de hoofdstraat over en liepen we gestaag omhoog door Velden. Na een kort stukje kwamen we aan bij Pension Hoogerland van oud wielrenner Johnny Hoogerland. Hier liepen we verder rechtdoor onder het spoor door en na een kort stukje sloegen we rechtsaf. Weer een klein stuk verder linksaf richting een smalle kloof die ons verder omhoog leidde richting de Forstsee.

Aan het eind van de kloof, een kleien 3 kilometer na ons vertrek, sloegen we rechtsaf om een klein stukje verderop naar een uitzichtpunt te wandelen. Het smalle bospad liep vrij gestaag omhoog en na een klein kwartiertje kwamen we bij het uitzichtpunt. Hier hadden we mooi zicht op Velden en de Wörthersee en de hoge bergpieken van Oostenrijk en Slovenië. Na wat foto's liepen we hetzelfde stuk weer terug en sloegen we rechtsaf verder richting de Forstsee.

Hier liep het smalle pad vrij vlak en zo'n 5,5 kilometer na ons vertrek kwamen we aan bij de Forstsee. We liepen via afwisselend brede en smalle paden een rondje om het meer om vervolgens langs het uitzichtpunt te komen. Hiervandaan volgden we weer dezelfde weg terug naar Velden am Wörthersee.

In het stadje aangekomen besloten we bij restaurant Politzky te gaan lunchen voor we weer terug liepen naar de auto. Het bleek een goede keuze want het was een heerlijk terrasje om te zitten, vriendelijke obers en een heerlijke warme lunch.

Na de lunch liepen we weer terug naar de auto en ruim 13 kilometer na ons vertrek zat de laatste wandeling van deze vakantie erop.

Velden am Wörthersee is een mooi stadje aan een heel mooi meer om eens te bezoeken of daarvandaan mooie wandelingen te gaan doen.