Longmere - Hohneck- Longmere

Op 2 januari besloten we naar de Hohneck te wandelen, één van de hoogste bergen in de Vogezen. We reden naar Lac de Longemer en parkeerden onze auto op een kleine parkeerplaats bij een camping aan het einde van het meer. Het weer was nog redelijk alleen al wel vrij koud.

We liepen vanaf de parkeerplaats linksaf een breed bospad op langs de camping. Dit pad volgden we ruim 2 kilometer tot we net voorbij een meertje rechtsaf een smal, steil pad opliepen. We liepen hier over rotsblokken en na een kort stukje liepen we door een dun laagje sneeuw. Na ruim 1 kilometer kwamen we aan het eind van het pad en staken we de weg over. Hier moesten we een flinke rots opklimmen alvorens we verder konden wandelen.

Na een stukje via een smal pad door de bossen kwamen we op een breder pad uit dat ons verder omhoog leidde richting de Hohneck. Hier hadden we soms mooi zicht op de bergen en na een eindje ook zicht op de skipistes. Al redelijk snel nadat we het brede pad opgegaan waren, verslechterde het weer en trok het helemaal dicht. De wind trok flink aan en het werd een stuk kouder.

We volgden het brede pad een paar kilometer waarna we via een smaller pad en steiler pad verder omhoog gingen. We liepen langs een restaurantje waar we rechts omheen liepen en na een stukje kwamen we bij de volgende weg. Ook deze staken we over waarna we op een open stuk uitkwamen richting de Hohneck. Hier werd het zicht steeds slechter en ging het steeds harder waaien. Omdat we op een gegeven moment amper meer iets zagen, besloten we niet door te klimmen naar de top maar linksaf te slaan. Ik had via Wikiloc een route gedownload maar helaas hield mijn GPS ermee op waardoor we zelf onze route terug moesten vinden.

De ijzige wind sneed inmiddels flink en gestaag wandelden we door over de open vlakte tot we na een stukje de bossen inliepen. Hier was de sneeuw alweer een stuk dikker en zo'n 9 kilometer na ons vertrek kwamen we uit bij meerdere langlauf routes. We staken meerdere over en nadat we bij een gesloten skilift aangekomen waren, kwamen we erachter dat we daarlangs niet verder terug konden. We liepen weer de kleine 900 meter langs de langlauf routes terug tot het begin waarna we rechtsaf richting de doorgaande weg liepen.

Bij de weg sloegen we weer linksaf terug richting het pad waarlangs we omhoog gekomen waren. Na een ruime kilometer langs de weg liepen we rechtsaf een dalend pad op en na een kort stukje kwamen we weer bij het restaurantje uit. Hier volgden we weer hetzelfde pad terug naar de eerste weg die we overgestoken waren. Nadat we de weg overgestoken waren, liepen we een stukje linksaf. Omdat we echter niet wisten waar we dan uit zouden komen, draaiden we weer om en daalden we via het smalle steile pad van het begin weer terug naar het meertje.

Na ruim 19 kilometer en ruim 4,5 uur waren we weer terug bij de auto en hadden we er een leuke maar ook erg koude tocht opzitten. Met mooi weer is de tocht een aanrader om dan ook naar de top van de Hohneck te wandelen.