El Tarter - Soldeu

Na 10 september een dagje rust genomen te hebben, besloten we 11 september onze 4e wandeling van de vakantie te ondernemen. We zouden naar het plaatsje Soldeu wandelen, een paar kilometer van El Tarter om daar de bergen in te gaan richting de skipistes van Soldeu.

Om 10:00 uur vertrokken wederom vanuit ons appartement en gingen weer linksaf richting het einde van de straat. Langs een paar huizen liepen we een smal en flink dalend rotsachtig pad op richting de doorgaande weg. We staken deze over en liepen langs het hotel Euro Esqui. Na zo'n 850 meter liepen we linksaf een pad op richting Soldeu. Na een pittig klimmetje liepen we ruim een kilometer na vertrek Soldeu binnen. We sloegen de eerste weg rechts in en meteen weer links om langs de rivier Riu Valira D'Orient te wandelen. Omdat ze bezig waren met het verbouwen van de brug staken we na een ruime kilometer via een dammetje en door het water het riviertje over en gingen rechts de berg op. Een paar honderd meter verder bij de eerste kruising gingen we links de Cami Obac de Soldeu op om naar de top van de berg te wandelen.

Het was op dat moment al erg warm en doordat we helemaal open liepen, was het voor zowel ons als onze hond een zware beklimming. Een kilometer verder kwamen we weer bij een kruising en we gingen linksaf de Cami Planell de la Font in. De brede, open weg ging vrij steil omhoog en doordat het open was hadden we mooi zicht op Soldeu en de omliggende bergen. Na 2km sloegen we rechtsaf naar de top van de berg en een klein stukje verder naar een mooi uitzichtpunt waar we op bijna 2400 meter hoogte een 360 graden uitzicht hadden.

Na even gerust te hebben en van het uitzicht genoten te hebben, wandelden we langs de hooggelegen golfbaan naar beneden. Dit smalle pad volgden we zo'n 2km toen we links van ons de skipistes van El Tarter hadden. Hier gingen we rechtsaf een smal pad in dat door de bossen liep en ons van de nodige verkoeling voorzag. Ruim 2 km liep dit pad slingerend naar beneden door het bos voor we weer bij de kruising van Cami Obac de Soldeu kwamen. Deze keer gingen we linksaf terug richting El Tarter. Een ruime kilometer verder sloegen we rechtsaf om weer bij het hotel Euro Esqui uit te komen waar we hetzelfde pad terug naar hat appartement liepen. Na bijna 14km en bijna 4 uur door de hitte gewandeld te hebben, waren we weer terug en weer een hele mooie wandelervaring rijker.