Soldeu - Siscaro

Op 16 september vertrokken we voor onze 7e wandeling naar Soldeu om daar naar 2 meren te wandelen op 2400 meter hoogte, Estany del Siscaro en Estany de les Canals Roges. Tegen 9:00 uur reden we richting Soldeu en een kleine 20 minuten later hadden we de auto geparkeerd tegenover Hotel Hort de Popaires.

We liepen richting het centrum van Soldeu en na 200 meter sloegen we linksaf om een klein stukje verder rechtsaf de berg op te wandelen. Het begon al meteen leuk met een flink stuk klauteren over flinke rotsblokken waarvandaan we een prachtig uitzicht hadden over Soldeu. Na nog geen 600 meter liepen we via een smal bergpad de bossen in en ging het vrij aardig omhoog al. Dit pad bleven we volgen en het ging al snel vrij geleidelijk omhoog. Na 4km liepen we het bos uit en kwamen we op een open stuk. Een kleine 6km na ons vertrek bereikten we Estany del Siscaro op 2400 meter hoogte. Hier vandaan wandelden we verder omhoog en na een pittig klimmetje waren we 500 meter verder bij Estany de les Canals. Hier namen we even een rustpauze van een half uurtje om wat te eten en drinken en te genieten van de mooie natuur.

We liepen weer terug naar het eerste meertje waar we rechts omheen liepen om vervolgens linksaf te slaan richting de top op ruim 2600 meter hoogte. Hier werd het al meteen enorm steil, waarschijnlijk de steilste klim van de vakantie. Binnen 800 meter hadden we een hoogteverschil overbrugd van dik 200 meter. Na even gerust te hebben na de flinke inspanning daalden we langs de andere kant van de berg naar beneden.

Hier moesten we over een groot open stuk steil naar beneden door de grasvelden richting het bosgebied. We liepen een kleine 2km langs het riviertje Riu Gros alvorens de bossen weer te bereiken. De natuur hier was echt adembenemend mooi. Door de bossen ging het via een smal bergpad erg steil en slingerend naar beneden toen we 1km verder alweer het bos uitliepen en aan andere kant van Soldeu uitkwamen.

Via een smal pad liepen we even later weer Soldeu binnen en 12,5km na ons vertrek en ruim 5:15 uur later waren we weer terug bij de auto.

Het was een hele mooie en op sommige stukken ook een hele pittige tocht die zeer aan te raden is. De natuur, de wandeling, de meertjes en de prachtige vergezichten maken het tot een prachtige ervaring.