Rondje Achensee

Op 26 juni was onze laatste vakantiedag aangebroken en omdat we de afgelopen 2 dagen nogal intensieve tochten gedaan hadden, wilden we de vakantie afsluiten met een mooie maar rustige tocht. In 2012 waren we rond het meer van Zell am See gewandeld en dat was een mooie en vlakke tocht. Dus keken we in de omgeving of er een vergelijkbaar meer lag om de vakantie mee af te sluiten. Zo kwamen we uit bij de Achensee ongeveer 1,5 keer zo groot als de Zellersee en één van de grootste meren van Oostenrijk, ongeveer 50km van ons appartement. Even na 10:00 uur parkeerden we de auto op een parkeerplaats naast het meer bij het plaatsje Häusern en tegen 10:15 uur begonnen we de wandeling.

We liepen vanaf de parkeerplaats naar het meer en besloten linksom het meer langs te wandelen. Het zonnetje scheen goed en het meer met de omliggende bergen zag er zo adembenemend mooi uit.

Na een kleine 5km bereikten we het plaatsje Pertisau. Een heel erg toeristisch plaatsje aan de oever van het meer en mede vanwege het mooie weer was het enorm druk. We liepen over de boulevard en net buiten Pertisau vervolgden we onze weg langs het meer. Tot dat punt was de route zo goed als vlak geweest maar nu veranderde het in een veel smaller pad dat continu naar boven en weer naar beneden liep. Na zo'n 9,5km waarvan de laatste 4,5km vrij intensief was, kwamen we bij het restaurant de Gaisalm. Omdat het rond lunchtijd was, namen we plaats op het terras en namen we een warme lunch.

Klein half uurtje later vertrokken we weer langs het water en toen begon de pret. Eerst moesten we een enorm steile en smalle trap omhoog wandelen langs het meer. Daarna werd het pad enorm smal en golfde omhoog en omlaag met aan de waterzijde meteen de afgrond naar het meer toe. Dit pad liep zo'n 2km door tot we aan het eind van het meer kwamen en een stukje langs een weiland liepen.

Na een kleine 12,5km sloegen we rechtsaf richting Alpen Caravan Park Achensee en na een klein stukje liepen we weer langs het water. Een klein stukje verder zat een Seekiosk waar we even wat dronken om bij te komen van de inspanning. Hierna liepen we verder langs het meer en opnieuw ging de weg omhoog en omlaag etc. Gelukkig was de weg wel een stuk breder waardoor het makkelijker te bewandelen was. Ongeveer 21km na ons vertrek kwamen we bij het plaatsje Buchau waar vandaan het nog een kleine 2km was naar de auto.

Wat een rustige wandeling had moeten worden, was uitgelopen op onze langste wandeling ooit in de bergen en een hele intensieve doordat het continu op en neer golfde.

Maar het was een hele mooie wandeling met een geweldig mooie natuur en ook deze wandeling is een absolute aanrader.