Schmittenhöhe

Op 19 mei 2012 zijn we naar Zell am See gereden om daar naar de top van de Schmittenhöhe te wandelen op 2000 meter hoogte.

We hebben vroeg in de ochtend de auto geparkeerd op de parkeerplaats bij de Schmittenhöhebahn en daarvandaan gaan wandelen. Vanwege de warmte en de lengte van de wandeling hadden we onze hond deze keer niet meegenomen.

Vanaf de parkeerplaats liepen we naar de ingang van de Schmittenhöhebahn en gingen rechtsaf de weg omhoog op. Hier volgden we de bordjes richting de Sonnenalmbahn op ongeveer 1400 meter hoogte. De weg liep vrij geleidelijk en breed omhoog en was goed te doen. Bij de Sonnenalmbahn even gerust en wat gedronken en daarna onze weg vervolgd. Nu liepen we richting de Sonnkogelbahn en de weg veranderde al snel van breed naar smal en steil en vanaf ongeveer 1500 meter hoogte liepen we de sneeuw in. Op sommige plekken moesten we door de sneeuw de skipiste oversteken en dan weer verder door het besneeuwde bos over hele smalle paden die door de vele sneeuw amper te zien waren.

Vanaf de Sonnkogelbahn liepen we verder richting de top van de Schmittenhöhe en het laatste stuk ging weer over een breed pad.

Op de top even een tijdje staan genieten van het adembenemende uitzicht ove Zell am See en het meer en alle hoge bergtoppen van Oostenrijk. Een kleine 200 meter verderop zat een restaurant waar we wat gegeten hebben en na het eten zijn we terug richting Zell am See gegaan.

Het begin was weer over een brede weg die door de dooiende sneeuw lastig begaanbaar was. Maar al redelijk snel werd de weg sneeuwvrij en konden we vrij snel afdalen. Op ongeveer 1600 meter hoogte verlieten we de brede weg, staken we de skipiste over en gingen we verder door de bossen. Hier was het pad weer erg smal en soms erg steil. We kwamen langs een soort hindernisparcours midden in de bossen en tegen de berg aan.

Aan het eind van het pad, moesten we weer een stuk omhoog wandelen richting de parkeerplaats en ongeveer 8,5 uur na vertrek waren we weer bij de auto.

Het is een prachtige route om te wandelen die enorm afwisselend is.

Hieronder de link naar Wikiloc met de routegegevens en download mogelijkheden.