Le Morclan

Op dinsdag 10 mei 2016 wilden we naar Le Morclan gaan, een berg met de top op ongeveer 2000 meter hoogte waar we een prachtig panoramisch uitzicht zouden hebben op Frankrijk en Zwitserland. Omdat onze hond al een dag niet lekker was, namen we haar deze keer niet mee.

Om 08:20 uur vertrokken we vanuit ons appartement richting het centrum van het dorp. We liepen voor langs het gemeentehuis en sloegen hier linksaf richting de sportzaak Sport2000 waar de eerste wandelbordjes stonden. Vanaf dat punt zou de tocht naar de top van Le Morclan ongeveer 3 uur duren volgens de bordjes. We liepen door een klein tunneltje om aan de andere kant via een smal pad omhoog te wandelen.

Na bijna 1,5 km na ons vertrek liepen we rechts een smal en steil pad op door de bossen verder omhoog. Inmiddels begon het flink open te trekken en begon de zon er al redelijk door te komen. We volgden dit smalle pad ongeveer 500 meter alvorens we via een breed pad verder omhoog gingen richting de skipistes. Een kleine kilometer verder bereikten we de eerste skipistes en hier volgden we links de weg verder omhoog naar de volgende skipistes. Onderweg konden we al genieten van de vele mooie uitzichten die de wandeling ons bood.

Een ruime kilometer verder kwamen we bij de volgende skipistes en kwamen we uit bij een kruising waar geen bordjes stonden. Ik pakte onze wandelkaart erbij en we besloten hier linksaf steil omhoog te gaan richting Le Morclan ipv de weg rechtdoor te volgen. Het brede pad liep vrij steil omhoog en er lag nog een dik pak sneeuw op het pad. Echter door het mooie warme weer van afgelopen week was er al zoveel gesmolten dat we precies langs de sneeuw konden wandelen waardoor het een stuk makkelijker en sneller ging.

Na een ruime 5 kilometer bereikten we de top en meteen werden we een beetje overdonderd door het waanzinnige uitzicht. Op de top waren er meerdere punten waar we 360 graden uitzicht hadden over de besneeuwde hoge toppen van Frankrijk en Zwitserland.

We liepen eerst naar de punt aan onze rechterzijde en na een flink aantal mooie foto's genomen te hebben, wandelden we naar de punt aan onze linkerzijde, een kleine 700 meter verderop. Hier stonden 2 plaquettes met op de ene alle bergtoppen van Zwitserland die we vanaf dat punt konden zien en op de andere alle bergtoppen van Frankrijk die we konden zien. Op de plaquette van Franse zijde stond ook de Mont Blanc aangegeven en door het heldere weer konden we de Mont Blanc inderdaad zien liggen. Na een klein half uurtje op de top doorgebracht  te hebben en enorm genoten te hebben van de waanzinnig mooie uitzichten, besloten we weer terug te wandelen naar Chatel.

Door een dik pak sneeuw daalden we weer af naar het brede wandelpad en ondernamen we de weg terug. Na ruim 2 kilometer kwamen we weer bij een kruising waar we besloten niet dezelfde weg terug te lopen maar via een smal pad rechtsaf langzaam af te dalen naar Chatel. Dit pad volgden we ongeveer 1,5 km waarna we linksaf sloegen een breder pad op richting het dorp. Weer een kleine 800 meter verder sloegen we rechtsaf de brede weg in en na 500 meter weer linksaf de asfaltweg op richting het dorp. Na 200 meter kwamen we weer bij een kruising waar we besloten links een smal pad in te lopen verder naar beneden. Na een paar honder meter kwamen we bij de waterval / riviertje van Chatel uit welke we over moesten steken. Na wat getwijfel over welk punt het meest veilig was, aangezien het water nogal hard naar beneden kwam, bereikten we de andere kant van het watertje en liepen we verder naar beneden.

Na een paar honderd meter sloegen we rechtsaf het dorp in en na een paar keer links en rechtsaf te slaan kwamen we weer terug bij ons appartement. Na een tocht van bijna 13 km en ruim 5 uur waren we terug en waren we een onvergetelijke ervaring rijker. Het was een prachtige wandeling met ontzettend veel mooie uitzichten en veel afwisselende paden.

Een absolute aanrader om deze wandeling te doen als het een mooie zonnige dag is zodat je echt kunt genieten van de geweldige panoramische uitzichten op Le Morclan.