Zuschen - Winterberg

Op 31 juli vertrokken we 's morgens vroeg richting het Sauerland in Duitsland naar het plaatsje Zuschen voor een lang weekendje wandelen. Doordat we wegens wegwerkzaamheden later bij het hotel aankwamen, besloten we een minder lange tocht te doen dan gepland. Dit liep even anders.

Rond 11:00 uur parkeerden we de auto bij Berghotel Tromp aan de Schützenstrasse te Zuschen op 570 meter hoogte waar we het weekend door zouden brengen en een kwartiertje later vertrokken we voor onze eerste wandeling van het weekend. We liepen naar het einde van het dorp en sloegen daar linksaf de Hardtstrasse in. Na 400 meter liepen we links het wandelpad op richting Winterberg. Het brede pad liep erg geleidelijk omhoog en voerde ons langs weilanden. Ongeveer 1km verder gingen we rechtsaf het bos in. Dit brede pad door de bossen volgden we zo'n 1,5km alvorens we links de Hesborner weg insloegen. Het brede, beetje vals plat lopende pad verlieten we na 4km om linksaf een smaller bospad, de Molbeckerundweg in te wandelen richting Winterberg. Halverwege dit pad hadden we een mooi uitzicht over de zomerbobsleebaan van Winterberg. Na 3km liepen we Winterberg binnen. Hier liepen we rechtsaf de Ursulinenstrasse in en langs een smal graspad naar beneden naar de Im Mühlengrund. Langs deze brede, doorgaande weg die terug richting Zuschen ging vervolgden we onze tocht terug. Echter na een kilometer hield de stoep naast de weg op. Aangezien we niet langs de doorgaande weg wilden lopen met onze hond, wandelden we links de berg op via een oude houthakkersweg. Na zo'n 800 meter hield deze weg op en moesten we weer eens dwars de berg op om weer terug te komen op de Molbeckerundweg. Ruim 4km volgden we dezelfde weg terug waarna we rechtsaf een ander pad insloegen dat steil naar beneden liep. Helaas kwamen we hier toch op de doorgaande weg uit welke we 1km moesten volgen alvorens we Zuschen weer binnen liepen.

Het geplande korte tochtje werd toch een wandeling van ruim 20km en bijna 4 uur. Wel waren we nu mooi op tijd om in te checken bij het hotel.

De omgeving is erg mooi om te wandelen maar ik raad het af om de doorgaande weg te volgen omdat deze erg druk is. Al met al een leuke ervaring om het weekend mee te beginnen.