Winkl-Schafbergalm-Sankt Wolfgang-Winkl

In de nacht van woensdag op donderdag 30 mei 2019 reden we weg voor weer een vakantie in Oostenrijk. We zouden 2 nachten verblijven in de buurt van Sankt Wolfgang alvorens we naar ons vakantie adres in Goldegg gingen.

Na een korte wandeling bij Strobl langs de Wolfgangsee op donderdag, besloten we vrijdagochtend naar Winkl te rijden om daarvandaan te gaan wandelen naar de Schafberg op ruim 1750 meter hoogte waarbij we mooi zicht zouden hebben op de vele grote meren in de regio. We parkeerden de auto tegen 09:30 uur op een parkeerplaats bij Winkl en na een klein stukje door het dorpje, liepen we na een kleine 600 meter rechtsaf de berg op. Het pad was bezaaid met keien en ging vrij pittig omhoog. Volgens de bordjes zou het een blauwe route zijn maar de steilheid van het pad was meer een rode route.

Na bijna 3 kilometer pittig klimmen verlieten we het smalle pad en wandelden we linksaf een bredere weg op verder de berg op. Hier moesten we regelmatig over omgevallen bomen klauteren om weer verder te kunnen. Af en toe hadden we mooi zicht op de Mondsee, Irrsee en Fuschlsee.

Na een kleine kilometer het brede pad gevolgd te hebben, liepen we rechtsaf weer een smal pad op verder richting de Schafbergalm en de Schafbergspitze. Dit pad ging geleidelijk omhoog maar er lagen wel heel veel obstakels op het pad in de vorm van omgevallen bomen en takken. Af en toe moesten we een klein stroompje door om vervolgens weer over bomen te klauteren. Vanwege de vele regen hiervoor en de dooi, was het smalle pad op veel plekken vrij glad en niet zonder risico's.

We volgden dit pad ongeveer een kilometer waarna we vlak boven ons het geluid van de Schafbergbahn hoorden. Het smalle pad liep nog verder met veel obstakels waardoor we besloten het pad te verlaten en recht de berg op te gaan richting de Schafbergalm. Na een kleine 200 meter flink klimmen kwamen we bij de Schafbergalm aan waar het "treintje" van de Schafbergbahn net aankwam. Hier was het erg druk met mensen al en ook op het pad richting de Schafbergspitze was het een komen en gaan van mensen.

Het begon steeds meer dicht te trekken en aangezien de Schafbergspitze helemaal in de wolken lag en het er niet naar uitzag dat er verandering in zou komen, besloten we niet een uur verder te klimmen maar af te dalen richting Sankt Wolfgang.

We daalden afwisselend via smalle en brede paden die vaak vrij steil waren een kleine 7 kilometer af alvorens we Sankt Wolfgang binnen liepen. Het was onderweg gaan regenen wat het wandelen wat minder makkelijk maakte. Vanaf Sankt Wolfgang liepen we rechtsaf richting Ried waar we bij een strandcafé even op het terras gingen zitten om wat te eten en te drinken.

Inmiddels hadden we er 14 kilometer op zitten. Na het eten liepen we weer verder terug richting de auto. Na 2 kilometer vlak langs de doorgaande weg te hebben gelopen, moesten we rechts weer de berg op. Inmiddels was het zonnetje gaan schijnen wat het een stuk aangenamer maakte. Na weer een pittige klim van ruim 2 kilometer kwamen we op een mooi open stuk met een kerkje dat in de berg gebouwd zat. Na een korte rustpauze daalden we af richting de Wolfgangsee. Na een ruime kilometer dalen kwamen we aan bij een smal pad langs het meer richting Sankt Gilgen en Winkl. Dit pad langs de mooie Wolfgangsee volgden we zo'n 2 kilometer waarna we het laatste stuk langs de doorgaande weg over het voetpad verder liepen terug naar onze auto.

Na ruim 8 uur en 22,5 kilometer met ruim 1250 hoogtemeters waren we weer terug bij de auto. Het was een mooie maar mede door de afstand en hoogtemeters ook een erg pittige start van onze vakantie.