Hintersteinersee

Nadat we op 23 juni een rustdag genomen hadden, besloten we de laatste drie dagen van onze vakantie nog 3 mooie wandelingen te maken. Na wat gespeur op internet kwamen we uit bij de Hintersteinersee, één van de mooiste en zuiverste meren van Oostenrijk. Vroeg in de ochtend reden we richting het meer en parkeerden onze auto op een parkeerplaats aan de oever van het meer.

Rond 10:00 uur begonnen we met onze wandeling bergop om na een tijdje weer af te dalen en langs het meer terug te wandelen. We vertrokken op 920 meter hoogte, staken de weg over en volgden de bordjes Runde Hintersteiner See. In plaats van de weg te volgen, namen we het naastgelegen wandelpad die ons redelijk steil omhoog voerde door een prachtig bosgebied. Na een kleine 2 km kwamen we op een open stuk en 700  meter verder gingen we rechtdoor om een aantal boerderijen heen om een kilometer verder weer rechtsaf het bos in te wandelen.  Hier ging het weer vrij steil omhoog langs smalle bospaden. Na 1,5 km bereikten we het hoogste punt van de tocht op 1515 meter hoogte bij de Hochegg, een mooi uitzichtpunt over de bergen. Na even wat gedronken te hebben, daalden we af langs een smal en erg steil pad richting Steinberg, een kleine verzameling huizen inclusief alm en kapelletje op 1300 meter hoogte. Hier bleek dat we niet verder konden terug richting het meer omdat vanaf dat punt de enige weg terug een pad was waar je klimgerei nodig had. En omdat wij zowel geen klimmers zijn en natuurlijk onze hond bij hadden, liepen we hetzelfde smalle pad terug omhoog naar de Hochegg.

Deze keer liepen we niet om de boerderijen maar langs de boerderijen tot aan het eind van het open stuk. Hier namen we niet dezelfde weg terug maar gingen we rechtsaf de Hinterstein op. Dit pad volgden we 500 meter alvorens we rechtsaf de Eiberg inliepen. Dit pad was vrij breed en liep vrij makkelijk naar beneden. Na ruim 1 km kwamen we weer bordjes tegen met de Runde Hintersteiner See en liepen we via deze route het bos weer in om 2 km verder aan de oever van de Hintersteinersee uit te komen. We liepen ruim 1,5 km langs het water over een vlakke weg tot aan het restaurant de Seestüberl. Hier zijn we op het terras gaan zitte en heerlijk in het zonnetje genoten van een lekkere warme lunch met uitzicht over het meer.

Na ruim 15 km en 6,5 uur, inclusief lunch, zat de intensieve tocht erop. Een hele mooie, afwisselende tocht en door de vele erg steile stukken ook een redelijk zware tocht, maar wel een gegarandeerde aanrader.