Lac de Taney

Op zondag 15 mei vertrokken we naar het plaatsje Le Flon in Zwitserland om daar een route te gaan lopen die ik op Wikiloc gevonden had. De route begon net na het gehuchtje en liep naar het meer Lac de Taney en vandaaruit weer rondom de berg terug naar de parkeerplaats. De rit er naartoe was al een hele onderneming want vanaf het plaatje Vouvry ging het via een smalle weg van ruim 7 km, waar auto's elkaar amper konden passeren, vrij steil omhoog. Tegen 10:30 uur parkeerden we de auto en na 3 dagen regen hadden we weer flinke stukken blauwe lucht en zon.

Vanaf de parkeerplaats wandelden we richting het begin van de wandelpaden. Hier sloegen we rechtsaf een wandelpad in en na een klein stukje liepen we linksaf een enorm steil met rotsen en stenen bezaaid pad op dat ons naar het meer zou leiden. Het steile pad met een gemiddeld stijgingspercentage van 31% was zo'n 1200 meter lang toen we de Col de Taney bereikten. Vanaf hier was het nog een paar honderd meter toen we bij het meer aankwamen.

Bij het meer lag een soort vakantieparkje en waren er meerdere restaurantjes waar je wat kon eten en drinken alvorens verder te wandelen. Wij besloten echter door te lopen, mede omdat we onze hond weer bij ons hadden. We liepen naar het eind van het meer en daar sloegen we rechtsaf om langs het meer verder te wandelen. We liepen door prachtige stukken natuur met op sommige stukken ook prachtig uitzicht over de omliggende bergen. Al snel werden we door bordjes gewaarschuwd voor vallend gesteente en een flink stuk verder kwamen we erachter waarom dat was.

Het pad langs het meer was zo'n 1,5 km lang en liep vrij vlak tot we uitkwamen aan het eind van het meer. Hier hadden we prachtig zicht op het hele meer de de bergen er omheen. Aan het eind van het meer sloegen we linksaf een redelijk breed pad op. Ook hier liep het nog vrij vlak door mooie stukken natuur en moesten we af en toe nog door pakken sneeuw ploeteren.

Na zo'n 600 meter begonnen we weer te klimmen en een paar honderd meter verder kwamen we op een punt waar we prachtig uitzicht hadden op het meer van Geneve. Na heel even gerust te hebben en te hebben genoten van het uitzicht, wandelden we weer verder. Een kleine 500 meter verder kwamen we op een open stuk uit waar meerdere vakantiehuisjes stonden. Hier kwamen we weer op een kruising uit waar we linksaf sloegen. We daalden hier gestaag af langs de vakantiehuisjes om na zo'n 700 meter rechtsaf een smal bergpad in te slaan terug richting het begin.

Dit smalle pad golfde op en neer en liep op vele plekken recht langs de afgrond. De natuur waar we doorheen liepen was prachtig en de eerste 1800 meter liep door een prachtig bosgebied met af en toe prachtig zicht op de vallei van Vouvry. Aan het eind van het bosgebied hoorde we ineens een flink gekraak en kwam er een aardig stuk rots naar beneden gesuisd dat vrij dicht langs mijn hoofd naar beneden zeilde. Nu was dus duidelijk waarom er waarschuwingsbordjes stonden.

Toen we het bosgebied uitkwamen moesten we nog een stukje langs een open pad lopen dat heel smal langs het ravijn liep. Na zo'n 300 meter kwamen we weer uit bij het steile, met rotsen en stenen bezaaide pad waar we langs naar boven geklommen waren. Hierlangs daalden we weer af richting de parkeerplaats en ruim 9 km en 3,5 uur na ons vertrek waren we weer terug bij de auto.

Het was een prachtige tocht met een heel mooi meer en vele prachtige uitzichten. De vele enorm afwisselende wandelpaden en de vele afwisselende stukken natuur maakten het een mooie en uitdagende tocht die absoluut de moeite waard is.