Badacsonytördemic

Na een aantal teleurstellende dagen qua weer en een kort uitstapje naar Oostenrijk, besloten we op 13 september de enige noemenswaardige berg in de buurt te gaan beklimmen. Deze lag aan de achterkant van het dorpje en was eigenlijk de enige leuke plek om te wandelen.

We vertrokken vanuit ons huis naar rechts en aan het eind van de straat staken we schuin naar rechts over. We liepen door de Rodostó Utja richting de berg en de weg liep langzaam omhoog langs de huisjes van het dorpje. Na 500 meter hielden we bij de splitsing rechts aan waarna we 400 meter verder rechts de Ujhegy inliepen. Deze weg volgden we ruim 500 meter waarna we linksaf de berg op wandelden. Hier ging het vrij steil, via hele lange trappen omhoog tot het hoogste punt van 433 meter hoogte. Na een paar honderd meter liepen we linksaf verder de berg op. Op sommige plekken hadden we een mooi uitzicht en het wandelen op de berg was erg mooi en uitdagend.

We wandelden omhoog en omlaag over de berg over afwisselend smalle en brede paden waarna we na ruim 3km rechtsaf gingen in de richting van het dorpje. Hier ging het af en toe flink steil omhoog en omlaag. Na ruim 6km wandelden we de berg weer af om via de zelfde weg steil af te dalen naar ons huis.

Het was geen lange tocht geworden maar door de vele steile klimmetjes, met name over de lange trappen, was het wel een intensieve tocht. Mooie berg om op te wandelen met aardig wat uitdagende stukken en een aanrader om eens te gaan bekijken.