Lac de la Mouille

Na een vijftal wandelingen in 6 dagen namen we op 7 mei een dagje rust. Zondag 8 mei besloten we naar Lac de la Mouille te wandelen, een klein meertje op ruim 1650 meter hoogte boven het plaatsje Chatel. Tegen 10:00 uur vertrokken we weer vanuit ons appartement richting Lac des Vonnes aan het eind van Chatel. We wandelden onze straat uit richting het centrum en volgden de hoofdweg tot aan het meer. We liepen een stukje langs het meertje waarbij we onze hond even in het meer lieten vanwege de warmte. Hierna liepen we via een klein slingerpadje langs het oude douanekantoortje richting Pas des Morgins. We staken de weg over naar een wandelpad en na een kleine 100 meter staken we links schuin de parkeerplaats over richting de skilift. Aan de andere kant van de skilift begon een smal, steil wandelpad omhoog langs Pas des Morgins en we volgden dit pad richting Lac de la Mouille.

Na ruim 3 km kwamen we bij een kruising waar we linksaf sloegen richting Lac de la Mouille. Hier ging het enorm steil omhoog via een breed pad. Dit pad liep door de bossen en met regelmaat waren er open stukken waarbij we een prachtig panoramisch uitzicht hadden. Na ruim 1 km bereikten we het hoogste punt van de wandeling op ruim 1700 meter waarna we afdaalden richting Lac de la Mouille. Hier liepen we al meteen door een dik pak sneeuw wat het tempo drastisch verminderde.

Ongeveer 800 meter verderop bereikten we Lac de la Mouille. Het meertje lag prachtig tegen het skigebied aan, was nog helemaal omringd door sneeuw en was voor ruim de helft nog bevroren. Hier hadden we prachtig zicht op de besneeuwde rotsen en de pistes. We wandelden om het meertje heen om vervolgens langs de skipistes terug te wandelen naar Chatel. Even dachten we eraan om nog verder te klimmen richting le Morclan, een top op bijna 2000 meter hoogte waar je een geweldig panoramisch uitzicht hebt over de omgeving van Frankrijk en Zwitserland. Echter door de warmte en het feit dat onze hond het al zwaar kreeg, besloten we toch terug te wandelen.

We daalden ongeveer 1,5 km af via een brede weg alvorens we een smal en steil pad rechts insloegen om verder af te dalen richting Chatel. Dit pad liep steil slingerend naar beneden door de bossen. Het steile pad was ongeveer 700 meter lang waarbij we bijna 200 meter daalden. We kwamen uit aan de rand van Chatel en via een kleine overdekte trap kwamen we vlakbij de kerk Chatel binnen. Hier sloegen we weer rechtsaf richting ons appartement en na een tocht van ruim 9 km en 3,5 uur waren we weer terug.

Het was een hele mooie wandeling met vele mooie uitzichten en een zeer afwisselend wandelpad. Mede door de enorme verschillen tussen groene natuur en met een flink pak sneeuw bedekte berg was het een hele mooie tocht die absoluut aan te raden is.