Reschensee

Donderdagochtend 17 september vertrokken we rond 9:15 uur voor onze laatste wandeling van deze vakantie. We zouden naar de Reschensee lopen in Italië en weer terug. Zoals elke wandeling deze vakantie vertrokken we ook nu vanaf ons appartement. De eerste paar km liepen we door het dorpje richting Schloss Naudersberg en daarlangs liepen we via de Altestrasse verder richting Resia, Italië. We liepen langs de kabinelift van Nauders en tot dan was het een vrij vlakke asfaltweg langs de weilanden net voorbij Nauders. Na een kleine 4,5km sloegen we links een bergpad in en meteen ging het al steil omhoog de berg op door de bossen. Het zonnetje scheen inmiddels al lekker dus het was goed vertoeven in de bossen. We volgden de bordjes naar Resia en na 9,5km liepen we Italië binnen. Vlak daarna bereikten we het hoogste punt van de tocht op ongeveer 1900 meter hoogte.

De weg slingerde naar beneden en na 12,5km liepen we Resia binnen aan de Reschensee op 1600 meter hoogte. Vanaf daar was het nog een kleine kilometer dalen naar 1530 meter hoogte naar de oever van de Reschensee, een vrij groot meer net over de grens met Oostenrijk. Na even wat foto's genomen te hebben en een beetje de natuur in ons opgenomen te hebben, liepen we naar het terras van Hotel "Mein Dörfl"aan de oever van het meer. Na een heerlijke warme lunch en een paar glazen Radler besloten we al snel de terugweg in te zetten. Over het meer kwamen zeer donkere wolken aan en we wilden voordat het ging regenen weer de berg op zijn in de bossen.

We liepen een stukje langs de oever om vervolgens langs het kerkhof Resia weer in te wandelen. Hier liepen we echter een paar honderd meter de verkeerde kant op wat ons een omweg opleverde van een kleine kilometer. Nadat we de goede weg weer gevonden hadden liepen we nog even langs de Etschqeulle wat voor ons nauwelijks de moeite waard was en waarvan we nu nog steeds niet precies weten wat het is.

We vervolgden onze weg weer terug richting Nauders en bij de kruising bij de Kompatsch Kapelle midden op de berg, besloten we niet verder af te dalen richting Nauders maar over de berg terug te wandelen. Dit leverde meteen al een zeer steile klim op richting de skipistes van Nauders. Na zo'n 22,5km bereikten we de skipistes op ruim 1700 meter hoogte en langs de skipistes daalden we verder af richting Nauders. 400 Meter voor de kabinelift van Nauders bereikten we onze mijlpaal door voor het eerst de 25km grens te bereiken. Natuurlijk moesten we op dat punt even een selfie maken.

We vervolgden onze weg weer terug over de asfaltweg naar Nauders en in Nauders namen we een ander weg terug naar ons appartement. Ruim 7 uur na ons vertrek hadden we er een tocht op zitten van 27,7km en hadden we een hoogteverschil overbrugd van ruim 1600 meter.

Het was een schitterende tocht naar een prachtig meer. De natuur en de wandelpaden wisselden enorm af en op vele plekken hadden we prachtige vergezichten.

Deze tocht was een perfecte afsluiter van een hele mooie week in Nauders en voor iedere wandelliefhebber een gegarandeerde aanrader.