Todtnauer Wasserfälle

Op dinsdag 09 februari 2016 vertrokken we met de auto naar Todtnau een kleine 2,5km verderop. We parkeerden de auto in het dorp en liepen richting het kleine marktpleintje. Overal in het dorp waren nog de sporen te zien van de afgelopen carnaval, iets dat ze daar al sinds 1860 vieren. Op de markt aangekomen liepen we naar de kerk en daar begonnen we slingerend en steil omhoog te wandelen richting de Todtnauer Wasserfälle. De weersvooruitzichten waren slecht maar voorlopig was het nog droog en stond er amper wind. We bleven het slingerende pad volgen en aan het eind van het pad sloegen we linksaf richting de waterval.

Ondanks de vele regen en storm van maandag waren de paden goed begaanbaar en een stuk minder vochtig en drassig dan we verwacht hadden. Na een kort stukje veranderde het brede pad in een smal en bij vlagen steil pad dat boven langs het plaatsje liep. Een paar honderd meter verderop stond er een kist met daarin een bakje met ansichtkaarten die je kon kopen. Volledig in niemandsland kon je daar op basis van goed vertrouwen kaarten pakken en geld achterlaten, in de zomer zelfs ook frisdranken.

We wandelden verder en na een kleine 3km bereikten we de waterval aan de onderkant van de hoofdwaterval.

Met zijn hoogte van 97 meter is de Todtnauer Wasserfäll de hoogste natuurlijke waterval van Duitsland.

Na een aantal foto's te hebben genomen liepen we links langs de waterval omhoog naar de top van de waterval op ruim 1000m hoogte. Een paar keer staken we via een bruggetje de waterval over en vanaf die bruggetjes hadden we een geweldig mooi zicht op de waterval en de omgeving. Het water gaat op sommige plekken met enorm veel geweld naar beneden en zorgt voor een mooi en imponerend spektakel.

Eenmaal op de top aangekomen daalden we weer een stukje af om bij het 3e bruggetje vanaf boven linksaf te wandelen om weer terug te keren naar de voet van de hoofdwaterval. Daarvandaan wandelden we langs de waterval naar beneden waarbij we weer meerdere keren de waterval, die inmiddels overgegaan was in een wild riviertje, overstaken. Na een paar honderd meter verlieten we linksaf het riviertje om weer terug te wandelen richting Todtnau.

Het was inmiddels al harder gaan waaien en toen we de rand van het plaatsje bereikten, kwamen de eerste spetters naar beneden. Na nog een stukje door het dorp te hebben gelopen, kwamen we ongeveer 7km na ons vertrek weer aan bij de auto. Na even wat boodschappen gedaan te hebben, reden we terug naar ons appartement en we waren nog geen 5 minuten binnen en de storm barste weer los.

Ondanks het iets mindere weer en de korte tocht was het wel een prachtige tocht langs een schitterende en imponerende waterval. Een absolute aanrader voor iedereen die hier in de omgeving vakantie viert.