El Tarter - Canillo

Nadat we een rustig dagje hadden gisteren besloten we vandaag, 9 september een flinke wandeling te gaan doen richting Canillo en terug. Canillo een grotere plaats dan El Tarter waar wij de boodschappen deden. Het zou onze langste tocht worden van de vakantie en ondanks de vele vlakkere stukken ook een hele pittige en mooie. Vanwege de warme temperaturen overdag besloten we deze keer Izzy, onze hond in het appartement te laten en halverwege de tocht bleek al dat het de juiste keuze was.

Even na 10:30 uur vertrokken we weer vanaf ons appartement en liepen we dezelfde weg het dorp uit. We staken de doorgaande weg over en liepen weer om de kartbaan heen. Deze keer gingen we rechtsaf richting Canillo. Het smalle, redelijk vlakke pad voerde ons ruim 6km lang door de bossen langs watervalletjes naar Canillo. Onderweg kwamen we meerdere obstakels tegen die we moesten overbruggen. Op een gegeven moment moesten we een soort hangbruggetje over en even verder bij de watervalletjes moesten we omhoog en omlaag klauteren via ijzeren rekjes de in de grond geplaatst waren. Toen bleek dat we er goed aan gedaan hadden om Izzy in het appartement te laten.

Na een kleine 6,5km liepen we Canillo binnen. We kwamen uit bij de Telecabina de Canillo, de kabelbaan van Canillo naar de skipistes. Hier rustten we even en namen wat te eten en drinken alvorens we weer verder liepen. Net voorbij de Telecabina sloegen we linksaf langs het riviertje Riu Valira D'Orient. Na een paar honderd meter bleek dat we niet verder konden, liepen terug en sloegen de eerste straat rechts in. We volgden de doorgaande weg, die redelijk steil omhoog liep, ongeveer 2,5km toen we deze verlieten voor een wandelpad. Deze liep waanzinnig steil omhoog en de snelheid was er al snel uit bij ons. Dit pad bleven we 1km volgen waarbij we een hoogteverschil van ruim 200 meter overbrugden alvorens we rechts een bospad insloegen. Ook dit pad ging enorm steil omhoog waarna het na een kleine 600 meter afvlakten en we van 1700 meter hoogte naar ruim 2000 meter hoogte gegaan waren in een kleine 1,5km.

Het pad werd vlakker en we bleven dit 3km volgen tot we bij de skipistes van El Tarter aangekomen waren. Hier op 2100 meter hoogte liepen vele skipistes en liften over de berg heen en was er een groot aanbod aan restaurantjes en speelgelegenheden voor jong en oud. We staken de skipistes over en volgden de brede weg naar beneden richting El Tarter. Deze ging flink steil naar beneden en in een kleine 2km waren we gedaald van 2100 meter hoogte naar 1700 meter hoogte toen we weer terug bij de kartbaan waren en richting ons appartement liepen.

Ruim 5 uur na ons vertrek en na bijna 19 km wandelen waren we allebei blij dat we rustig op ons terras konden zitten met een drankje. Vooral de geweldig steile klim net voorbij Canillo had een aanslag op onze benen gepleegd. Het was een prachtige lange wandeling, enorm afwisselend met een schitterende natuur en mooie, verre uitzichten. Voor een ieder die in deze omgeving gaat wandelen een grote aanrader.