Drielandenpunt

De omgeving van Nauders leent zich heel goed voor prachtige lange wandelingen en er zijn vele plekken die meer dan de moeite waard zijn om te bekijken. Twee daarvan die wij persé wilde zien waren De Resschensee net over Italiaanse grens en het Drielandenpunt, het grenspunt van Zwitserland, Italië en Oostenrijk. Op dinsdag 15 juni besloten we de tocht naar het Drielandenpunt te ondernemen. We vulden onze drinkbekers, vulden onze tasjes met brood en eten en drinken voor de hond en tegen 9:30 uur vertrokken we vanaf ons appartement richting het Drielandenpunt.

Na eerst door het dorp geslingerd te hebben, bereikten we na 2km de skilift aan de andere kant van Nauders. Hier sloegen we linksaf de Rundwanderung Grosserer Mutzkopf in, een weg waar ook auto's over reden. We volgden deze weg zo'n 3km waarna we linksaf een bospad inliepen verder bergop richting de Grünsee, een klein meertje op ongeveer 1900 meter hoogte. Een kleine 500 meter voorbij de Grünsee sloegen we rechtsaf verder richting het Drielandenpunt. Het pas liep smal en heel steil omhoog, afwisselend door open stukken en beboste stukken toen we na 9km de grens met Italië bereikten op 2100 meter hoogte. Op dat moment werd het wel duidelijk dat we deze vakantie de 3000 meter grens niet zouden halen. Vanaf die hoogtee waaide het enorm en was het weer zo wisselend dat we het ene moment in volle zon liepen en 2 minuten later weer volledig in de wolken.

Vanaf de Italiaanse grens was het nog een kleine kilometer naar het Drielandenpunt met de eerste paar honderd meter een hele steile klim. Aangekomen bij het Drielandenpunt op ruim 2200 meter hoogte hebben we even gerust, gegeten en gedronken en natuurlijk de nodige foto's genomen. We hadden het geluk dat het vrij open was toen wij het punt bereikten en konden zodoende genieten van het prachtige uitzicht over de bergen in alledrie de landen.

Na een korte pauze namen we weer dezelfde weg terug naar de Grünsee en daarvandaan bogen we linksaf richting de Schwarzsee een groter meer op 1750 meter hoogte en ongeveer 1,5km van de Grünsee af. We liepen links langs het meer om halverwege het meer linksaf te gaan terug naar Nauders. Na zo'n 2km en nog een korte zeer pittige klim kwamen we bij het eindpunt van de skilift waarna we afdaalden via dezelfde autoweg weer naar Nauders. Na bijna 7,5 uur waren we weer terug in het appartement en bleek dat we de 25km net niet bereikt hadden. We bleven steken op 24,4km.

Het was een schitterende wandeling met heel veel wisselende wandelwegen met als absoluut hoogtepunt de steen van het Drielandenpunt, een absolute must om naar toe te wandelen in Nauders en omgeving.