Vaals - Drielandenpunt

Op de laatste dag van juni 2018 besloten we naar Zuid Limburg te rijden om daar bij Vaals een wandeling te doen door de Limburgse en Belgische heuvels bij het Drielandenpunt. Omdat het een hele warme zonnige dag zou worden, reden we al erg vroeg weg. We parkeerden onze auto even na 8 uur bij restaurant de Wilhelminatoren en vandaar uit begonnen we onze wandeling.

We liepen richting het drielandenpunt en na wat foto's liepen we linksaf een smal wandelpad op dat ons door de bossen leidde. Na zo'n 700 meter sloegen we rechtsaf een breder pad op en begonnen we aan ons eerste klimmetje van de dag. Ondanks het vroege tijdstip, begon het al aardig warm te worden. Weer 600 meter verder sloegen we linksaf en een stukje verder weer rechtsaf en daalden we weer flink af door de bossen.

We bleven dit pad een kilometer volgen alvorens we weer rechtsaf sloegen en de volgende klimmetjes begonnen. Nog steeds liepen we door de bossen wat een beetje verkoeling bracht, met name ook erg prettig voor onze hond. Ook dit pad volgden we een kilometer waarna we weer rechtsaf sloegen verder de berg op door de bossen.

Na een kilometer sloegen we linksaf tot we bij het spoor aan kwamen. Hier liepen we rechtsaf voor het spoor een mountainbike pad op. We volgden het smalle mountainbike pad ook weer een kilometer waarbij we enkele keren aan de kant moesten voor mountainbikers. Na het pad raakten we even de weg kwijt en na een stukje door de bossen kwamen we weer op een weg uit waar we linksaf sloegen richting het dorpje Gemmenich. Nu liepen we de bossen uit en hadden we af en toe mooie vergezichten over België en Limburg en de heuvels. Na een stukje door het dorpje, sloegen we aan het eind van het dorpje weer rechtsaf een smal weggetje in om even later weer linksaf te gaan. Hier ging het vrij pittig omhoog en al snel liepen we de bossen weer in.

Bijna aan het eind van de pittige klim liepen we linksaf de bossen verder in en ging het vrij vlak verder. Dit pad bleven we een kleine 2 kilometer volgen waarna we sterk rechtsaf sloegen weer terug richting het Drielandenpunt. We liepen weer een stukje door open gebied en vanwege de hitte was onze hond al snel klaar. Even later liepen we weer de bossen in en na nog een pittige klim kwamen we weer terug bij het Drielandenpunt. Hier liepen we weer linksaf terug naar de parkeerplaats. Na 19 kilometer en bijna 4,5 uur waren we weer terug en hadden we er een hele mooie wandeling op zitten. Nog even een lekker hapje en drankje genomen bij het restaurant de Wilhelminatoren alvorens we weer naar huis reden.