Chatel - Tres les Pierres - Chatel

Op woensdag 11 mei vertrokken we voor onze 9e wandeling van deze vakantie. Rond 9 uur vertrokken we weer vanuit ons appartement en deze keer ging onze hond weer mee. We liepen richting Lac de Vonnes en voor het kapelletje aan de overkant van het meertje sloegen we rechtsaf. Hier liepen we weer richting de skipiste en in tegenstelling tot een week eerder lag er veel minder sneeuw. Aangekomen bij de skipiste liepen we deze keer rechtsaf een breed pad op richting Très les Pierres.

Dit brede pad volgden we zo'n 2 km en al vrij snel kwamen we toch weer in dikke pakken sneeuw terecht. Duidelijk merkbaar dat aan die kant van de berg veel minder zon kwam dan aan de andere kant. Het brede pad liep vrij geleidelijk omhoog maar door de sneeuw liep het vrij moeizaam.

Na 2 km kwamen we bij een kruising waarbij we rechtsaf een smal pad in wandelden dat steil slingerend naar beneden liep. Na een kort stukje kwamen we op een open vlakte bij wat schuurtjes en moesten we een sneeuwvlakte oversteken om aan de andere kant het smalle pad verder te kunnen volgen. Onderweg hadden we al een paar keer mooi zicht gehad op een hoge waterval aan de overkant. Ondanks dat er veel minder uitzichtpunten waren, was het erg mooi lopen vanwege de mooie, afwisselende natuur.

We volgden het smalle, steile pad ruim een kilometer waarna we weer bij een kruising uitkwamen. Hier konden we alleen rechtsaf een brede weg inslaan aangezien de andere opties afgesloten waren wegens lawine gevaar. Via dit brede pad daalden we verder af richting Très les Pierres. Ruim 8 km na ons vertrek kwamen we aan bij Très les Pierres. We staken de weg over en wandelden richting het kapelletje. We liepen om het kapelletje heen en bij de volgende kruising sloegen we rechtsaf richting Chatel.

Hier liepen we een breed pad op dat vrij steil omhoog ging. Na een kort stukje moesten we stoppen omdat er een vrachtwagen tergend langzaam over het pad naar beneden kwam. Nadat deze ons gepasseerd was, wandelden we weer verder richting Chatel. Onderweg kwamen we langs meerdere mooie hoge watervallen en hadden we mooi zicht op de berg aan de overkant waar we vandaan kwamen. Ruim 2 km volgden we dit pad voor we weer bij een kruising kwamen. Hier sloegen we rechtsaf een smal steil pad in naar beneden. Dit pad hadden we de 1e flinke wandeling van deze vakantie ook genomen. Na een kleine 500 meter kwamen we weer bij een kruising met een smal paadje. Een ruime week eerder bleven we het pad naar beneden volgen maar deze keer sloegen we linksaf een heel smal pad in, ondanks dat er geen bordjes stonden waarheen het pad ging.

Dit pad liep omhoog en omlaag door de bossen en liepen we afwisselend over rotsen dan weer gras en dan weer zandpad. Onderweg moesten we meerdere keren over omgevallen bomen klimmen om onze weg te kunnen vervolgen. Ruim 2 km volgden we dit pad waarbij we meerdere stroompjes over moesten steken alvorens we weer bij een kruising kwamen. Hier sloegen we rechtsaf een enorm steil pad in waarlangs we afdaalden naar de tennisbanen waar we de 1e wandeling langs omhoog gegaan waren. Eenmaal beneden aangekomen liepen we Chatel weer binnen en na nog een pittig klimmetje kwamen we weer aan in het centrum van Chatel. Hier vandaan liepen we weer terug naar ons appartement.

Ongeveer 15 km hadden we afgelegd en na ruim 5 uur wandelen waren we weer terug.

Het was een mooie tocht met vele watervallen en heel veel afwisselende natuur en wandelpaden. Zeker een mooie tocht om eens te ondernemen hier.