Todtnau

Omdat het zonnetje volop scheen, besloten we op vrijdagochtend 12 februari toch nog maar een korte wandeling te maken. Om 10:30 uur vertrokken we weer, zoals gewoonlijk deze vakantie, vanuit ons appartement in Brandenberg. Na 25 meter liepen we rechtsaf het trappetje af om vervolgens de doorgaande weg over te steken. 100 meter verder sloegen we linksaf richting Todtnau.

Het smalle pad liep vrij vlak richting Todtnau en was daardoor, ondanks het pak sneeuw, goed te bewandelen. Na ongeveer 2,5km bereikten we de rand van Todtnau en 500m verder even een kleine boodschap gedaan bij de Penny markt. Hierna vervolgden we onze weg door het stadje richting de voet van de Hasenhorn rodelbaan. Na een paar foto's liepen we terug naar het centrum van Todtnau om daar dezelfde weg langs de kerk te nemen als afgelopen dinsdag toen we naar de Todtnauer Wasserfälle gingen.

Nu echter sloegen we bovenaan rechtsaf terug richting Brandenberg ipv linksaf richting de waterval. Zo'n 5km na ons vertrek liepen we links een smal bergpad op dat ons verder bergop leidde. Doordat de dag ervoor en de hele ochtend al de zon op deze kant van de berg had gestaan, was veel sneeuw van het wandelpad verdwenen. Hierdoor konden we vrij makkelijk doorwandelen. Het pad leidde ons langs mooie besneeuwde bossen en ruwe rotspartijen en regelmatig hadden we een mooi uitzicht over het dal.

Na ruim 1km konden we afdalen naar ons appartement of verder via het smalle pad bergop te gaan. We besloten, mede vanwege het lekkere weer, het smalle pad verder te volgen. Vanaf dat punt werd de sneeuw weer steeds wat dikker en liepen we vaak tot onze enkels in de sneeuw. Ondanks dat konden we vrij goed lopen. Ruim 1300 meter volgden we het pad en het werd af en toe bemoeilijkt door een omgevallen boom en doordat het dikke pak sneeuw het zicht op het pad ontnam.

We kwamen uit bij een brede weg en besloten deze naar links bergop te bewandelen.Na 300 meter echter kwamen we erachter dat we langs die kant heel ver om moesten wandelen om weer bij ons appartement uit te komen. Hierom wandelden we weer terug en daalden we via de brede weg verder af richting Brandenberg. Na 800 meter kwamen we langs een paar woningen aan de rand van Brandenberg waarna we rechtsaf sloegen richting ons appartement. Een ruime kilometer verder waren we weer terug.

Het is een mooie tochtje geworden van bijna 10km en 3 uurtjes wandelen over mooie, smalle paden met af en toe prachtig zicht op het besneeuwde dal.

Na in 5 mooie tochten, waarvan 2 hele zware en lange ruim 65km en 21 uur gewandeld te hebben waarin we zo'n 3300 meter geklommen en ook weer gedaald zijn, zat de eerste vakantie van 2016 erop. Was een mooie vakantie met veel wisselende, mooie en ook extreem zware wandelingen.

Op naar de volgende vakantie.