Bullay

Zondag 27 december 2015 ondernamen we onze laatste tocht van het jaar. We hadden besloten om vanaf de andere kant van de Moessel naar het plaatsje Bullay te wandelen en daarvandaan het water weer over te steken en terug te wandelen naar ons appartement.

Rond 11 uur vertrokken we vanuit het appartement en liepen we richting het centrum van Sankt Aldegund. Na 900 meter sloegen we linksaf het dorpje in en een paar honderd meter verder liepen we rechtsaf richting het kapelletje boven op de berg met een groot kruis dat 's avonds verlicht was.

Hier ging het vrij steil omhoog over een breed pad. Na 700 meter kwamen we bij het kruis aan waar we een prachtig uitzicht hadden over Sankt Aldegund, de Moessel en het plaatsje Neef. We liepen om het kruis heen over een smal, licht dalend panoramapad richting het plaatsje Bremm. We daalden af richting de rivier over een asfaltweg, langs de wijngaarden en voor Bremm liepen we rechtsaf richting Neef. We staken de brug over de Moessel over en liepen rechtsaf Neef binnen.

Hier liepen we langs het water tot aan de sluis waarna we linksaf onder het spoor gingen. Meteen sloegen we rechtsaf richting Bullay en stegen we redelijk steil langs de wijngaarden omhoog. Na ruim 5,5 kilometer liepen we de bossen in richting Bullay en volgden we de bordjes richting het dorpje. Het redelijk brede pad steeg gestaag en was zeer goed begaanbaar. Mede door het heerlijke zonnetje konden we genieten van mooie uitzichten en een prachtige natuur.

Ruim 8 kilometer na ons vertrek kwamen we bij een kruising. Hier konden we afdalen richting Bullay of een stukje omhoog om het dorpje heen wandelen en aan de andere kant af te dalen. We besloten er omheen te wandelen en na 3 kilometer kwamen we bij een heel smal en steil pad naar beneden. Hier daalden we af richting de wijngaarden boven Bullay en langs de wijngaarden daalden we verder af richting het dorpje.

We liepen een stukje door het dorp richting de brug over de Moessel welke we overstaken. Hier sloegen we rechtsaf richting het dorpje Alf. We wandelden een stuk langs de Moessel en bij het centrum van Alf staken we de weg over en liepen we langs de pizzeria het dorpje in. Aan het eind van de straat gingen we door een zeer smal steegje via een steile trap omhoog richting de wijngaarden boven Alf. Langs deze wijngaarden stegen we weer redelijk steil tot aan het kapelletje boven Alf. Hier hadden we een geweldig uitzicht over de Moessel, Alf en Bullay. Ruim 17 kilometer na ons vertrek liepen we via een enorm steil en smal pad naar de St. Antoniushütte om even van het uitzicht te genieten.

We namen hetzelfde smalle pad weer terug en sloegen linksaf terug richting Sankt Aldegund. Hier werd het pad een stuk breder maar enorm moeilijk begaanbaar. Het brede pad daalde gestaag maar was bezaaid met stenen en bladeren en leek wel omgeploegd waardoor het erg moeilijk te bewandelen was. We volgden dit pad ongeveer 3 kilometer waarna we weer terug kwamen bij ons appartement.

Deze tocht was een mooie afsluiting van een heerlijk jaar met vele mooie en uitdagende wandelingen. We hadden prachtig weer waardoor we enorm konden genieten van de vele mooie uitzichtpunten en de prachtige natuur rondom de Moessel. Een echte aanrader deze tocht.