Nauders 1

Op 12 september 2015 vertrokken we voor een weekje vakantie naar het plaatsje Nauders in Zuid Tirol, Oostenrijk dicht bij de Italiaanse en Zwitserse grens. Veel bergen in de omgeving zaten boven de 3000 meter hoogte en ik had als doel de 3000 meter grens te bereiken en de 25km lengte grens te overschrijden. Tot dan was onze langste tocht bijna 23km geweest en waren we in Andorra tot 2800 meter hoogte gekomen.

Na een lange reis vanwege grensproblemen bij Oostenrijk kwamen we in Nauders aan en na een eerste goede nachtrust, trokken we 13 september vroeg in de ochtend onze wandelschoenen aan.

Onze eerste wandeling voerde ons over de berg gelegen achter ons appartement. Even na 9:00 uur vertrokken we vanaf ons appartement op ruim 1400 meter hoogte richting het centrum van Nauders. Na een paar honderd meter sloegen we linksaf de Kreuzgasse in die al snel overging in de Labaunalm. Na 300 meter gingen we linksaf de Parditschweg in die achter ons appartement langs liep. De weg voerde ons de eerste twee kilometer geleidelijk omhoog langs weilanden waar we een prachtig uitzicht hadden over het plaatsje Nauders en de omliggende bergen. Na ongeveer 2,5km liepen we rechtdoor de Labaunalm weer in die nu als een smal bospad verder omhoog liep. Al slingerend liep de weg omhoog en na een kleine 5km sloegen we rechtsaf de Fluchtwand in. In plaats van de weg naar links te volgen, liepen we rechtdoor een smal pad op dat ons verder bergop bracht tot aan het hoogste punt van 2276 meter. Dit pad liep afwisselend over open stukken en bebossing. Op de open stukken hadden we een prachtig uitzicht over de bergen. Na zo'n 8km sloegen we rechtsaf de Gamorbach in om weer terug richting Nauders te wandelen. Dit pad bleven we bijna 3km volgen met af en toe een omweggetje dwars over de berg vanwege koeien die op het wandelpad liepen. Omdat op het laatste stuk van de tocht zoveel koeien liepen en onze hond absoluut niet samen kan met koeien en paarden, daalden we de laatste kilometer naar Nauders door het weiland de berg af. Daarna nog een kleine kilometer en we waren weer terug bij ons appartement.

De eerste wandeling zat erop en het was een mooie, afwisselende tocht.