Einruhr

Op vrijdag 9 september 2016 vertrokken we tegen 7 uur vanuit huis richting Dedenborn waar we een lang weekend geboekt hadden. Omdat we pas na 14:00 uur in konden checken, besloten we eerst naar Einruhr te rijden en daarvandaan te gaan wandelen. We parkeerden de auto meteen in het begin van het dorpje naast een bistro en tegen 10:00 uur gingen we aan de wandel.

We liepen het dorpje in, staken schuin rechts de weg over en liepen een smal, erg steil steegje in tussen de huizen door. Boven aangekomen wandelden we naar rechts en na een paar 100 meter sloegen we linksaf het bos in. Na ongeveer 2 km, waarbij we weer een stuk dwars de berg overgestoken waren, kwamen we uit op een open vlakte waarbij we mooi uitzicht hadden over het gebied. Hier liepen we naar links richting het water.

Een kleine 2 km verder kwamen we bij het water uit en sloegen we rechtsaf richting de Urfttalsperre, een stuwdam. Hier liepen we vrij vlak over brede wandelpaden en na ruim 5 km bereikten we de stuwdam. Na een pittig klimmetje stonden we voor de stuwdam met mooie uitzichten over de dam en het water. We staken de stuwdam over en bij een restaurantje rusten we even om wat te drinken en eten. We waren inmiddels ruim 9,5 km aan het wandelen. De zon scheen flink en het was vrij warm.

Bij de stuwdam zaten we op ongeveer 360 meter hoogte en na een klein kwartiertje, staken we de stuwdam weer over en wandelden we richting Wollseifen op ongeveer 570 meter hoogte. We klommen vrij pittig omhoog over een open vlakte vol in de zon. Ruim 2,5 km na ons vertrek bij de stuwdam kwamen we aan bij Wollseifen. Hiervandaan wandelden we gestaag naar beneden door de felle zon richting de Sauermühle. Na een kleine 2 km liepen we daar de bossen weer in en sloegen we rechtsaf richting Erkensruhr. Aan het eind van het wandelpad moesten we met een flinke boog om het smalle watertje wandelen. We sloegen linksaf richting Erkensruhr en bij het dorpje aangekomen staken we de weg over en meteen rechtsaf het wandelpad weer in richting Einruhr. Na ruim 20 km en een kleine 5,5 uur kwamen we weer aan bij de auto en zat onze eerste wandeling van het weekend erop.

Het was een mooie tocht die door een paar pittige klimmen en de felle, warme zon op de open vlaktes toch redelijk zwaar was. We hebben wel veel kunnen genieten van enorme vergezichten en hele mooie uitzichten over de vallei en het water.

Een aanrader om te doen als je in deze regio bent en voor ons een mooi begin van het weekend.