Grau Roig

Een dag na onze toch lichte teleurstelling besloten we op aanraden van Chantal, de huiseigenaresse naar Grau Roig te rijden en daar te gaan wandelen. Grau Roig is een skigebied met een groot aantal meertjes die door een rotsachtig gebied liggen.

Op 15 september reden we rond 9:30 uur richting Grau Roig en nadat we op de grote parkeerplaats bij de skiliften, op 2150 meter hoogte onze auto weggezet hadden, begonnen we om 10:15 uur aan onze tocht.

Vanaf de parkeerplaats liepen we om het restaurant heen em sloegen 2 keer rechtsaf om over een brede onverharde weg de berg op te wandelen.We liepen langs het riviertje Riu dels Pessons en passeerden een mooie waterval. Na wat pittige klimmetjes al meteen liepen we na een ruime kilometer rechts een smal pad in. Ook hier ging het al flink steil omhoog en moesten we over flinke rotsblokken klauteren.

Na 1,5km bereikten we het eerste meertje Estany Primer op 2350 meter hoogte. Vanaf hier liepen we via de wandelroute die steeds rotsachtiger werd verder naar het 2e meertje Estany Forcat dat een kleine kilometer verder lag.  Vanaf hier liep het redelijk vlak tot het 3e meertje Estany Rodó op ruim 2400 meter hoogte. Na 3,5km kwamen we al bij het 4e meertje op 2500 meter hoogte, Estany del Meligar waar we voorlangs naar rechts liepen. Hier ging het weer even flink steil omhoog waarna we een paar honderd meter verder het hoogste punt van onze wandeling bereikten op 2575 meter hoogte.

We wandelden veelal over rotsen afgewisseld door smalle zandpaadjes langs vele kleine meertjes waarbij we regelmatig een watertje over moesten steken. Een geweldig mooi gebied waarbij we onze ogen uitkeken.

De afdaling verliep redelijk geleidelijk naar beneden toen we na 6km bij het restaurant Refugi del Llac dels Pessons aankwamen aan de oever van het meertje Estany Primer. Hier sloegen we over een brede onverharde weg linksaf om via een steile afdaling ruim 7 kilometer na ons vertrek weer bij de auto aan te komen. Het tochtje van maar 7km duurde toch een dikke 3 uur.

Ondanks dat het maar een vrij korte wandeling was, was het wel één van onze mooiste tochten en ook wel één van de meest intensieve. Mede doordat we veel moesten klauteren over grote rotsblokken en vele hele steile klimmetjes op onze weg hadden.

We waren een mooie ervaring rijker en deze tocht is een absolute aanrader. De tocht is makkelijk te volgen en ook makkelijk uit te breiden naar de vele meertjes die verder nog op deze prachtige berg liggen.