Glocknerhaus - Trogalm - Glocknerhaus

Op vrijdag 9 juni 2017 vertrokken we voor onze laatste tocht weer naar het National Park Hohe Tauern. We parkeerden rond 11:15 uur onze auto bij het Glocknerhaus waarbij we mooi zicht hadden op de top van de Grossglockner.

We daalden bij de parkeerplaats af via een smal en steil pad richting het stuwmeer en de 2 stuwdammen. Het zonnetje scheen volop en het was inmiddels, ook op 2200 m hoogte, al goed warm. We liepen over de 2 stuwdammen waarbij we steeds schitterend zicht hadden op de omgeving. Door de warmte van de afgelopen weken was het stuwmeer of meerdere plekken droog komen te liggen.

Een stukje voorbij de stuwdammen sloegen we linksaf een smal pad in en volgden we de bordjes naar de Togalm. Het smalle pad liep vrij geleidelijk naar beneden en we passeerden enkele mooie grote watervallen. Doordat we veelal tussen de bomen liepen, was het met de warmte nog goed te doen.

Enkele keren moesten we door hekjes heen of over een hekje klimmen om zo in de weilanden met koeien te komen. Op weg naar de Togalm moesten we 1 keer vlak langs de koeien met onze hond wat best spannend was aangezien er overal werd gewaarschuwd dat het met een hond betreden van de weilanden op eigen risico was. Onderweg konden we veel genieten van de schitterende natuur, de geweldige vergezichten en de heerlijk rust. Al werd die rust wel regelmatig "verstoord" door een overvliegende helikopter die waarschijnlijk bezig was met bluswerkzaamheden.

Na bijna 4 km bereikten we de Togalm waar we schuin linksaf verder afdaalden weer op de weg terug naar het Glocknerhaus. Hier moesten we weer een keer langs koeien en deze keer lagen ze nog dichter bij het wandelpad, maar ook deze keer ging het prima. Na ruim 4,5 km kwamen we bij een heel steil pad dat via trappetjes en rotsblokken ons naar beneden leidde langs een diepe kloof met watervallen. Na ruim 5 km bereikten we het laagste punt van de tocht en na even een korte rustpauze en wat eten begonnen we aan de klim naar het beginpunt.

Inmiddels was het tegen het warmste moment van de dag wat de klim, zeker na 2 weken veel wandelen, een stuk lastiger maakte. Ook hier moesten we weer langs koeien en deze keer lagen ze het verst van het wandelpad af. Deze keer echter besloten er een aantal ons toch eens van dichterbij te willen bekijken. We klommen hierdoor het eerste stuk erg snel door totdat we uit het zicht van de koeien waren. Nadat we uit het zicht waren, hebben we even gerust en uitgepuft alvorens we weer verder klommen.

De klim ging op sommige stukken flink steil omhoog en ook onze hond had het er soms flink moeilijk mee, mede door de warmte. Gelukkig passeerden we vele stroompjes waar ze kon drinken en af en toe even in het water kon liggen om af te koelen. De klim leverde ook weer schitterende vergezichten op tot diep in het dal van Heiligenblut en op de Grossglockner.

Na ruim 8 km kwamen we weer aan bij de Grossglockner Hohe Alpstrasse en bij het Karl Volkert Haus namen we even een drankje, waarna we weer het laatste stukje terug liepen naar het Glocknerhaus.

Na zo'n 8,5 km en bijna 4 uur zat onze laatste wandeling van deze vakantie erop. We sloten de vakantie af met een schitterende wandeling door prachtige natuur en geweldig mooie vergezichten. Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij het restaurant Schöneck om daar op het terras de vakantie echt af te sluiten met een lekkere maaltijd en een verfrissend witbiertje.