Maloja

Op woensdag 20 september besloten we, na een kort tochtje langs het Comomeer, weer een flinke tocht te gaan doen op hoogte in Zwitserland. Ik had een mooie route uitgezocht bij de Silsersee nabij het plaatsje Maloja op ruim 1800 meter hoogte. Ook hier namen we natuurlijk weer Izzy, onze beauceron mee. We vertrokken vrij vroeg richting Maloja en daar aangekomen parkeerden we de auto aan het begin van de Silsersee net voorbij Maloja. Ik was blij dat ik toch maar een trui aangedaan had want de auto gaf aan dat het maar 4,5 graad was dus vrij koud.

Vanaf de parkeerplaats wandelden we een smal en zeer steil pad op linksaf de berg op. Aangezien het de avond daarvoor flink geregend had, was het zandpad modder geworden en met een gemiddeld stijgingspercentage van ruim 20% waren de eerste paar kilometers best pittig om te doen. Na een kleine kilometer op 2000 meter hoogte kwamen we bij een kruising waar we rechtsaf sloegen verder omhoog. We hadden overal schitterend zicht op de vele 3000-ers en de mooie Silsersee.

Na zo'n 1,5 kilometer vlakte het pad wat af en weer 500 meter verder bereikten we het hoogste punt van de tocht op bijna 2100 meter hoogte. We liepen hier over houten bruggetjes en kwamen door een klein gehuchtje op 2100 meter hoogte met mooi zicht op een flinke waterval en de bergen. Hiervandaan daalden we af via een breder pad richting Hotel Cristallina plaun da lej. Hier aangekomen sloegen we linksaf over het gras langs de doorgaande weg alvorens we weer gingen klimmen verder naar het eind van het meer.

Na een korte pittige klim daalden we langzaam af naar het dorpje Sils Baselgia. Onderweg moesten we over flinke rotsen heen en ook hier hadden we vaak prachtige uitzichten en vergezichten. Na bijna 9 km bereikten we het dorpje aan de andere kant van de Silsersee, staken we de weg over en wandelden we een stukje door het dorpje. Na een klein stukje sloegen we rechtsaf richting de oever van de Silsersee en daar sloegen we linksaf langs de oever.

Na ruim 10 kilometer kwamen we bij de rand van het meer en sloegen we rechtsaf om langs het meer weer terug te wandelen richting Maloja. Af en toe hadden we weer pittige korte klimmetjes en mooi zicht over het meer. We passeerden weer een klein gehuchtje aan het meer en staken daar de rivier over. Na bijna 16 kilometer kwamen we weer aan bij het begin van het meer waar we rechtsaf sloegen terug naar de parkeerplaats.

Na ruim 16 kilometer en 4,5 uur waren we weer terug. Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij een mooie, grote en imponerende waterval bij het plaatsje Borgunuovo. We hadden een hele mooie tocht gehad door een adembenemende natuur met vele mooie uitzichten en imponerende bergtoppen. Een absolute aanrader om eens te doen.