Tegelberg

Na op woensdag 28 december een rustdag te hebben genomen, besloten we op donderdag 29 december naar de Tegelberg te wandelen, een berg met de top op ruim 1700 meter hoogte. Tegen 09:30 uur parkeerden we de auto op de parkeerplaats bij de Tegelbergbahn om daarvandaan naar de top te wandelen.

Hier volgden we de bordjes Tegelberg omhoog en we begonnen de tocht langs de opgespoten skipistes voor kinderen. Het was vrij koud en de grond was keihard bevroren wat enkele mooie plaatjes opleverde. We hadden mooi zicht op Schloss Neuschwanstein en Schloss Hohenschwangau. De weg liep redelijk steil en breed omhoog en na een kleine 500 meter sloegen we linksaf het wandelpad in. Hier werd het pad al vrij snel smal en steil. Met regelmaat hadden we prachtig uitzicht over het dal en de omliggende bergen. Na een kort stukje over het smalle, steile pad vervolgden we onze weg linksaf over een breed pad dat ook alweer vrij snel overging in een smal, steil stijgend pad.

Na zo'n 3,5 kilometer kwamen we in de sneeuw terecht en werd het lopen wat lastiger nog doordat de dunne sneeuwlaag bevroren was en op veel plekken dan ook vrij glad. We volgden dit slingerende steile pad omhoog en genoten van de mooie vergezichten en de imponerende rotspunten. Na 5 kilometer bereikten we de top van de Tegelberg waar we heerlijk in het zonnetje even op het terras genoten van een drankje en het uitzicht. De bedoeling was eerst om verder te klimmen naar de Branderschrofen op 1880 meter hoogte maar vanwege de enorme drukte besloten we hier van af te zien.

Na het drankje vervolgden we onze weg langs de andere kant van de berg afdalend richting Hohenschwangau om daarvandaan weer naar de parkeerplaats te wandelen. Het smalle pad liep redelijk geleidelijk naar beneden. Echter op vele plekken moesten we over gladde rotsblokken klauteren om verder te kunnen lopen. Ook hier liepen we in eerste instantie lekker in de zon en genoten we van de rust en de mooie uitzichten. We volgden eerst de bordjes richting Bleckenau om na ruim 11 kilometer rechtsaf te slaan richting Schloss Neuschwanstein. Hier volgden we de asfaltweg verder naar beneden tot we vlak onder de Mariënbrucke uitkwamen.

Wij waren hier afgelopen zondag geweest en toen was het redelijk rustig en konden we op een uitgestorven Mariënbrucke even genieten van het zicht op Schloss Neuschwanstein. Nu was de brug echter afgeladen met mensen. Hierom besloten we langs het kasteel te lopen door de mensenmassa heen verder naar beneden. Ongeveer 15 kilometer na ons vertrek besloten we mensenmassa weer achter ons te laten en daalden we via een smal pad de berg bij het kasteel af om onderaan rechtsaf te slaan terug richting de parkeerplaats. Na ruim 17,5 kilometer en bijna 6,5 uur waren we weer terug op de plek waar we de tocht begonnen waren.

Het was een heerlijke tocht met veel schitterende uitzichten en heel veel afwisselende paden en natuur. Een aanrader weer om te gaan doen als je in de buurt bent.